Manchester United paling berharga di Liga Perdana

- Advertisement -

Mengikut senarai yang dikeluarkan oleh laman web perniagaan Forbes, semalam, Manchester United adalah kelab Liga Perdana paling berharga.

- Advertisement -

United bernilai AS$6 bilion berada di tempat kedua dalam senarai di belakang Real Madrid – Sepanyol (AS$6.07 bilion), kali pertama dua kelab yang mendahului dengan nilai AS$6 bilion.

Liverpool, Manchester City, Chelsea, Tottenham Hotspur dan Arsenal turut menduduki 10 teratas.

Penilaian Forbes terhadap Manchester United meningkat sebanyak 30 peratus sejak tahun lalu.

Kelab Old Trafford diletakkan dalam kedudukan untuk dijual oleh keluarga Glazer pada November tahun lalu, dengan Sheikh Jassim bin Hamad Al Thani dari Qatar dan Kumpulan Ineos pimpinan Sir Jim Ratcliffe, mengemukakan bidaan untuk membeli United.

Real kekal di tempat teratas sejak 2022 sambil meningkatkan nilai mereka sebanyak 19 peratus, manakala kelab saingan Laliga, Barcelona di tempat ketiga.

Sejak Forbes menerbitkan senarai pasukan bola sepak paling berharga di dunia pada 2004, hanya Real Madrid dan Manchester United menduduki tempat lima teratas setiap tahun.

Sementara itu, nilai Newcastle United meningkat sebanyak 51 peratus kepada AS$794 juta berikutan pengambilalihan yang disokong Arab Saudi dan kejayaan layak ke Liga Juara-Juara musim depan.

10 kelab paling berharga
Real Madrid – AS$6.07 bilion
Manchester United – AS$6 bilion
Barcelona – AS$5.51 bilion
Liverpool – AS$5.29 bilion
Manchester City – AS$4.99 bilion
Bayern Munich – AS$4.86 bilion
Paris St-Germain – AS$4.21 bilion
Chelsea – AS$3.1 bilion
Tottenham Hotspur – AS$2.8 bilion
Arsenal – AS$2.26 bilion

- Advertisement -