Geng Ustaz anjur HIKAM d’Langkawi 24 Mei

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Lebih 10, 000 pengunjung dijangka membanjiri festival perdana Himpunan Kesatuan Alam Melayu (HIKAM) d’Langkawi yang bakal diadakan pada 24 Mei ini di The Langkawi Art Box, Pulau Langkawi.

- Advertisement -

Festival itu dianjurkan Pertubuhan Pendokong dan Pencinta Ulama (Geng Ustaz) dengan kerjasama kerajaan negeri Kedah dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dijadualkan bermula 5.30 petang hingga 11 malam.

Presiden Geng Ustaz, Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani berkata, program akan dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

Katanya, HIKAM d’Langkawi yang bertemakan “Melayu Beradab, Bersendi Syariat” itu dianjurkan dengan kerjasama Pejabat Menteri Besar Kedah, Bina Darul Aman Berhad (BDB), Persatuan Penggiat Budaya Warisan Langkawi, Persatuan Pengguna Islam Langkawi, Maahad Tahfiz Annabawi Langkawi dan beberapa NGO setempat.

“Dengan objektif untuk memberi kefahaman dan mempromosi kepada peserta tentang keunikan budaya warisan Melayu Islam di Malaysia, selain memartabatkan jati diri kemelayuan dalam kalangan masyarakat Melayu Islam serta menarik minat masyarakat bangsa lain,” katanya.

Menurutnya lagi, program ini mendapat sokongan penuh oleh gerakan Proklamasi Orang Melayu pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Justeru katanya, lebih kurang 10,000 hadirin yang terdiri daripada pimpinan masyarakat, ahli-ahli NGO, parti-parti politik dan segenap lapisan masyarakat umum khasnya di Langkawi termasuklah anak muda dan belia boleh menandatangani butiran menyokong proklamasi tersebut ketika program.

Jelasnya, penganjuran HIKAM d’Langkawi bersesuaian dengan program Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition (LIMA) 2023 kali ke-16.

Lantas dapat mempromosikan kebudayaan Melayu serta mengangkat daya tarikan keunikan budaya warisan masyarakat Malaysia ke persada dunia.

“Antara acara dalam HIKAM d’Langkawi adalah persembahan kebudayaan warisan Melayu, pameran alatan traditional, silat, busana serta bicara sejarah tamadun Melayu Langkawi, selain jamuan rakyat dengan juadah istimewa orang Melayu dan gerai-gerai jualan.

“HIKAM d’Langkawi juga diserikan dengan Bacaan Yaasin Perdana, Munajat Langkawi Sejahtera serta Persembahan Qasidah Soutul Nabawi yang turut disertai oleh beberapa selebriti dakwah terkenal tanahair,” katanya.

Tambahnya pada kemuncak program akan diisi dengan Sembang Santai yang menampilkan Menteri Besar Kedah bersama beliau untuk sesi berbual mesra serta soal-jawab dengan hadirin.

“Resolusi HIKAM d’Langkawi dihasilkan melalui festival ini akan diserahkan kepada YAB Menteri Besar Kedah, wakil-wakil rakyat dan pimpinan politik serta seluruh pimpinan NGO-NGO berkaitan, selain penganjuran HIKAM ini akan diteruskan pada edisi berikutnya di negeri-negeri lain.

“Semua pihak media dan akhbar adalah dijemput hadir dan membuat liputan program HIKAM d’Langkawi ini dan sebarang urusan boleh hubungi Niam di talian 011-58544234,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/5/2023

- Advertisement -