Exco, petani dialog hadapi musim kemarau

Sedut air dari sungai untuk dialir ke sawah.
- Advertisement -

BACHOK: Kemerosotan hasil padi akibat musim kemarau sekarang turut diberi perhatian kerajaan negeri dengan merangka pelan tindakan bagi mengelakkan pendapatan petani terjejas.

- Advertisement -

Sehubungan itu Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi, Teknologi Hijau dan Alam Sekitar negeri, Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail turun padang meninjau masalah tersebut.

Semalam beliau mengadakan sesi dialog bersama petani di bendang Kampung Surau Bator dekat sini.

Hadir sama Timbalan Exco Abdul Azziz Kadir dan Pengarah IADA Kemasin Semarak, Rohani Jusoh dan Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Ir Kamal Mustapha.

Sebelum itu rombongan Exco meninjau kawasan pengairan air di sawah Surau Bator bagi melihat perkembangan tanaman padi.

Baru-baru ini Tuan Mohd Saripudin menghantar dua pam berkuasa tinggi bagi membantu pesawah di Pasir Puteh bagi mengelakkan pembesaran padi terbantut.

Difahamkan kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM150,000 bagi menyediakan pam berkuasa tinggi bagi mengairi sawah di lokasi yang terjejas.

Menurut Pejabat Exco sehingga sekarang dua pam berkuasa tinggi sudah dihantar ke bendang yang menghadapi masalah pengairan akibat kemarau.

Bagaimanapun menurutnya sawah di luar kawasan jelapang kurang terjejas akibat kemarau yang berlaku sekarang.

Di Kelantan kawasan jelapang padi diurus Lembaga Kemajuan Pengairan Kemubu (KADA) yang melibatkan kawasan seluas 26,833 hektar.

Sawah tersebut diusahakan seramai 7,722 pesawah dengan tanaman padi dua kali setahun.

Bagaimanapun menurut KADA hasil padi di Kelantan tahun ini merosot 30 peratus yang melibatkan kerugian kira-kira RM2.7 juta akibat cuaca panas.

Kemerosotan hasil padi itu melibatkan kawasan seluas 7,800 hektar membabitkan seramai 1,123 petani.

Pengeluaran padi di Kelantan sebelum ini melebihi sara diri rakyat tempatan. Malah Kelantan menyumbang sebanyak 9.5 peratus pengeluaran padi negara. – HARAKAHDAILY 10/5/2023

- Advertisement -