Karya filem mesti ada ‘pemikirannya’

Islam adalah teras jati diri bangsa

- Advertisement -

AHLI akademik, Pengarah dan tokoh perfileman tersohor tanah air Dr Mahadi J Murat beritahu saya dia baca semua hantaran facebook page saya berkaitan isu kandungan filem Mentega Terbang. 

Katanya “Skrip bukan hanya sebuah cerita. Dalam skrip juga kena ada pemikiran. Seorang pengkarya mesti berakar dari asal usul budaya, jati diri bangsa dan Islam yang jadi pegangan agamanya. Itu semua tidak boleh dipisahkan. Mengangkat jati diri bangsa dan Islam sebagai agama yang benar itulah pemikiran yang patut ada pada semua pengkarya Melayu”. 

Saya sangat setuju dengan pandangannya itu. Ramai bertanya apa perkembangan terkini kes saman Penerbit dan Pengarah Mentega Terbang terhadap saya. 

Saya hanya menerima Letter of Demand dari peguam Mentega Terbang untuk saya turunkan dan padamkan semua hantaran komen saya mengenai Mentega Terbang. Jika saya ingkar maka tindakan saman akan dimulakan terhadap saya. 

Saya masih mengekalkan semua hantaran yang dimaksudkan dan sehingga kini  setelah lebih tiga bulan berlalu saya masih belum menerima Writ Saman. 

Kebenaran hanya dengan Islam dan sebagai seorang Muslim saya berpegang kepada iktikad agama yang diredai oleh Allah hanyalah Islam.

ZABIDI MOHAMED – HARAKAHDAILY 10/4/2023

Sumber Asal: https://www.facebook.com/100063727089521/posts/pfbid02k4SMpfEYiLtjJnzE2H69aut3EYiWqztxgDnQaJ943N27GFZ296Wgf2XrWQJs6zEBl/?mibextid=Nif5oz 

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS.

- Advertisement -
- Advertisement -