Al-Quran menjadi titik penyatuan ummah

Dato' Mohd Nassuruddin Daud
- Advertisement -

KOTA BHARU: ‘Al-Quran Asas Penyatuan Ummah’ tema Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran peringkat negeri Kelantan tahun ini membawa pengertian yang sangat penting.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan Dan Hubungan Seranta, Dato’ Mohd Nassuruddin Daud berkata, umat Islam hendaklah meletakkan al-Quran sebagai titik kebangkitan dan penyatuan ummah.

Katanya ia mampu melahirkan sebuah kehidupan ke arah lebih baik tanpa mengambil kira keturunan, kedudukan, latar belakang, ideologi dan fahaman politik.

“Umat Islam perlu kembali pada ajaran Islam yang syumul sebagaimana yang terkandung dalam al-Quran dan seterusnya dijadikan amalan hidup seharian.

“Al-Quran bukan sekadar untuk tilawah, sebaliknya sebagai penawar hati dan fikiran yang mampu merubah atau meruntun perjalanan hidup sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya,” katanya ketika berucap pada Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran peringkat negeri di sini malam tadi.

Mohd Nassuruddin juga berkata, umat Islam perlu kembali kepada asas agama bagi membentuk keperibadian yang lebih baik. – HARAKAHDAILY 13/3/2023

- Advertisement -