IPR: Kerajaan peruntuk RM147.1 juta pada 2022

Dato' Mohd Suhaimi Abdullah
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak berhasrat untuk memberhentikan mana-mana projek yang telah dilaksanakan, kata Kementerian Ekonomi.

- Advertisement -

Menurut kementerian, bagi mendapat value for money terbaik kepada negara, terdapat projek mega di mana kerajaan merunding semula terma bagi membolehkan pelaksanaan dengan kos yang lebih berkesan termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur atau ECRL.

Katanya, pelaksanaan projek-projek kecil dan membasmi kemiskinan terus menjadi keutamaan kerajaan.

Kementerian itu menyatakan demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Dato’ Mohd Suhaimi Abdullah [PN-Langkawi] pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Mohd Suhaimi meminta Menteri Ekonomi menyatakan projek-projek mega yang akan diberhentikan bagi memberi laluan kepada projek-projek kecil yang memberi kesan kepada rakyat miskin tersisih.

Tambah kementerian, pada tahun 2022, kerajaan telah menyediakan peruntukan sebanyak RM147.1 juta bagi melaksanakan Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR).

Katanya, usaha bagi membasmi kemiskinan tegar akan terus dilaksanakan selaras dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan pendapatan isirumah miskin tegar melepasi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) makanan 2019 dan seterusnya mencapai sasaran kemiskinan tegar sifar pada akhir tahun 2025. – HARAKAHDAILY 7/3/2023

- Advertisement -