Kurikulum KAFA 2.0 mula digunapakai pada 2020

Ahmad Tarmizi Sulaiman
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kurikulum KAFA sedia ada telah dibuat semakan dan penambahbaikan, dan kurikulum baharu dikenali sebagai Kurikulum KAFA 2.0 yang mula digunapakai pada tahun 2020 kepada Murid Tahun 1.

- Advertisement -

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Dato’ Setia Dr Mohd Nai’im Mokhtar berkata, Kurikulum KAFA 2.0 itu juga mempunyai kesinambungan dengan kurikulum pendidikan aliran perdana Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

“Seiring penggunaan kurikulum KAFA 2.0, penggunaan buku teks KAFA yang seragam di seluruh negara juga telah dilaksanakan bermula dengan kohort pertama Tahun 1 bagi sesi persekolahan tahun 2020,” ujarnya dalam jawapan bertulis kepada soalan Ahmad Tarmizi Sulaiman (PN-Sik) pada persidangan Dewan Rakyat, semalam

Ahmad Tarmizi meminta Perdana Menteri menyatakan isu penyelarasan silibus buku teks yang tidak seragam bagi keseluruhan sekolah KAFA negeri-negeri di Malaysia, dan seterusnya memberi kesan kepada soalan-soalan peperiksaan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK).

Menurut Mohd Nai’im lagi, kerajaan sentiasa berusaha menambah baik pelaksanaan Program KAFA di seluruh negara bagi memastikan murid-murid beragama Islam mendapat pendidikan al-Quran dan ilmu fardu ain dengan sempurna serta dapat mengamalkannya dengan baik.

Katanya, bagi tujuan tersebut JAKIM telah membuat penambahbaikan dari aspek kurikulum dan buku teks KAFA, antaranya penyeragaman kurikulum dan buku teks KAFA, menyeragamkan penggunaan Modul Suaian Murid Bekeperluan Pendidikan Khas (MBPK) masalah pekak dan bisu serta masalah pembelajaran serta memperkenalkan Kurikulum KAFA 2.0.

“Berhubung isu kelemahan tahap penguasaan murid-murid dalam menjawab soalan peperiksaan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) ekoran ketidakseragaman penggunaan buku teks KAFA JAKIM di negeri-negeri, JAKIM telah mengambil perhatian dan mengenalpasti isu berkenaan,” ujarnya.

Justeru, katanya dengan penggunaan kurikulum dan buku teks KAFA yang seragam ini, sesi Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) KAFA dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Beliau berkata, bermula sesi persekolahan tahun 2024, kohort pertama murid KAFA akan menduduki Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) dengan menggunakan Kurikulum KAFA 2.0 dan buku teks KAFA yang seragam. – HARAKAHDAILY 2/3/2023

- Advertisement -