Perkenalkan KAFA di sekolah menengah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Abdul Latiff Abdul Rahman (PN-Kuala Krai) meminta kerajaan untuk mengarusperdanakan Kelas Agama Fardu Ain (KAFA) sehingga ke peringkat sekolah menengah.

- Advertisement -

Menurutnya, ilmu agama asas atau fardu ain tidak cukup untuk menjadikan seseorang murid mengamalkan agama Islam yang sebenar, kecuali mereka dimasukkan ke sekolah menengah agama.

“Adakah pihak kerajaan berpuas hati dengan silibus KAFA pada hari ini boleh menjadikan seorang murid yang mengikutinya dapat menjadi seorang Muslim yang mampu beramal dengan agama yang sebaiknya.

“Adakah kerajaan bercadang untuk mengarusperdanakan KAFA sehingga ke peringkat sekolah menengah,” katanya dalam soalan tambahan ketika sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Berdasarkan soalan asalnya, Abdul Latiff meminta kerajaan menyatakan adakah kerajaan bercadang untuk mewajibkan semua murid yang beragama Islam untuk mengikuti KAFA dan mengambil Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK).

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar tidak menjawab persoalan mengenai keputusan kerajaan untuk mengarusperdanakan KAFA sehingga ke peringkat sekolah menengah. – HARAKAHDAILY 23/2/23

- Advertisement -