PRU15: Rakyat Sabah perlu pilih pemimpin bersih

- Advertisement -

Oleh ASREENA YUN

- Advertisement -

SANDAKAN: Pengundi perlu memilih pemimpin yang bersih dan tidak korupsi dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Sabah, Mustaman Mustain berkata, PRU15 perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh rakyat negeri ini untuk memilih pemimpin yang bersih, tidak korupsi, menunaikan tanggungjawab dan terhindar daripada segala salah guna kuasa.

“Negeri ini sebenarnya mempunyai banyak sumber hasil. Malangnya, hasil tersebut tidak diurus mengikut acuan pengurusan yang betul oleh pemimpin-pemimpin yang bertanggungjawab.

“Sebagai anak Sabah, penting untuk menentukan siapa pemimpin yang akan mengurus harta negara, mentadbir negara dan negeri kita agar hak sebagai rakyat Sabah yang direnggut dapat dikembalikan,” ujarnya dalam hantaran di media sosial.

Menurutnya, Sabah merupakan negeri penyumbang Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) kelima terbesar dalam negara tetapi tersenarai antara negeri termiskin dalam Malaysia.

Ini, ujarnya jelas kelihatan dengan keadaan infrastruktur di Sabah seperti jalan raya yang menyedihkan, bekalan air dan elektrik yang sering terputus di hampir setiap daerah.

“Jika diamati, ramai dalam kalangan anak Sabah yang mempunyai latar belakang profesional mahupun bukan, merantau ke luar negeri semata-mata untuk mencari rezeki.

“Persoalannya, adakah mereka berbuat demikian kerana Sabah ini tidak mempunyai sumber hasil yang cukup untuk mereka mencari rezeki di sini?” katanya lagi.

Oleh itu, beliau menyarankan pengundi memilih parti yang bersih agar dapat membentuk kerajaan yang stabil supaya rakyat negeri ini tidak lagi tertindas dan dapat menerima hak yang sepatutnya. – HARAKAHDAILY 29/10/2022

- Advertisement -