Majukan Islamic Tourism sebagai satu dimensi dakwah

- Advertisement -

KEUNIKAN ‘Islamic Tourism’ dalam industri pelancongan di Malaysia telah berjaya membuka dimensi baru dan terbukti berpotensi besar kepada negara setelah dinobatkan sebagai destinasi pilihan no. 1 sebagai ‘Negara Mesra Muslim’ di dunia dari tahun 2011-2022.

Memetik jawapan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan kepada soalan lisan saya di Dewan Rakyat semalam, Malaysia telah menerima kehadiran pelancong Muslim seramai 5.32 juta pada tahun 2019 yang membelanjakan kira-kira RM16.72 bilion sekali gus telah membuktikan konsep ‘Islamic Tourism’ mempunyai potensi besar dalam pasaran pelancongan Islam. 

Selain itu, industri pelancongan berkonsepkan ‘Islamic Tourism’ juga boleh dijadikan salah satu daripada medan untuk menyampaikan dakwah serta menyebarluaskan keindahan Islam di Malaysia khususnya. 

Tambahan pula, agama Islam turut menggalakkan umatnya untuk melakukan pengembaraan dan pelancongan supaya umatnya dapat mengambil ibrah dan pengajaran melalui pengembaraannya. 

Sebagai mana firman Allah dalam surah al-Mulk, ayat 17: 

- Advertisement -

هُوَ الَّذِيْ جَعَلَ لَكُمُ الْاَرْضَ ذَلُوْلًا فَامْشُوْا فِيْ مَنَاكِبِهَا وَكُلُوْا مِنْ رِّزْقِهٖۗ وَاِلَيْهِ النُّشُوْرُ

“Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebagian dari rezeki-Nya. Dan hanya kepada-Nyalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan.”

Justeru, saya menyokong penuh usaha kerajaan untuk memperkasakan ‘Islamic Tourism’ dan memohon agar para pemain industri pelancongan untuk bersama-sama menyahut usaha Kerajaan sekali gus dapat memperluaskan lagi ‘Islamic Tourism’ di Malaysia.

”Islam Menyatukan Ummah”

YB SHAHARIZUKIRNAIN ABDUL KADIR
Ahli Parlimen Setiu – HARAKAHDAILY 21/7/2022

- Advertisement -