Arab Saudi: Perkhidmatan bersepadu, inisiatif ukur kepuasan jemaah haji

- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

JEDDAH: Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi melancarkan inisiatif prestasi yang bertujuan untuk mengukur kepuasan jemaah haji terhadap penyediaan perkhidmatan bersepadu yang diberikan semasa musim haji tahun ini.

Penolong Timbalan Menteri Haji dan Umrah Arab Saudi, Hesham Saeed berkata, skim pemantauan itu akan melibatkan pengukuran prestasi kualiti perkhidmatan dan kepuasan benefisiari, di samping termasuk program tetamu inkognito, kesemuanya direka untuk menambah baik dan memperkaya pengalaman rohani jemaah.

Menurut laporan Arab News, menerusi  inisiatif inkognito berkenaan, ujar Saeed, tetamu yang ditetapkan akan berkhidmat sebagai jemaah di bawah misi, yang menjalani pengalaman penuh haji, bermula dari negara  asal jemaah haji  melalui tapak suci, dan melakukan ritual sehingga mereka kembali ke negara masing-masing.

- Advertisement -

“Tetamu inkognito yang ditugaskan akan mengetahui semua butiran, melihat titik hubungan yang mereka lalui, dan akan memberikan penilaian mengikut metodologi saintifik yang telah dikaji mengenai kriteria pengukuran,” jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika menandatangani perjanjian kerjasama bersama dengan pemangku setiausaha agung majlis penyelarasan, Dr Abdullah Al-Muwaihi, untuk melaksanakan program mengukur prestasi dan kepuasan haji sepanjang ibadah haji tahun ini . di sini pada Khamis (20 Jun).

Sementara, Asharq Al-Awsat melaporkan, Setiausaha Agung Majlis Penyelaras Institusi dan Syarikat yang berkhidmat dengan jemaah haji, Dr Abdullah Al-Muwaih berkata, perjanjian itu merangkumi pelaksanaan tiga program utama iaitu mengukur kualiti perkhidmatan, menilai kepuasan penerima, dan program tetamu rahsia.

Beliau berkata perjanjian itu mentakrifkan skop perkhidmatan yang disediakan, dengan tujuan untuk memastikan pematuhan kepada prosedur kerja dan untuk meningkatkan penyelarasan antara Kementerian dan Majlis Penyelaras, sekali gus menambah baik pengalaman jemaah haji dan meningkatkan persaingan antara syarikat dan institusi berkenaan.

Arab Saudi melancarkan inisiatif  Laluan Makkah (atau Makkah Route) secara percubaan semasa musim haji 2017, menyasarkan jemaah haji dari Malaysia dan ia diperluaskan kepada jemaah haji Indonesia menjelang 2018.

Berikutan pandemik Covid-19, inisiatif itu dilancarkan semula pada musim tahun ini untuk memasukkan jemaah haji dari Pakistan, Bangladesh dan Maghribi, bersama dengan Malaysia dan Indonesia dan lebih 276,000 jemaah mendapat manfaat daripada inisiatif itu pada tahun-tahun sebelumnya.

Dalam ucapan kepada Asharq Al-Awsat, mam dan Pendakwah Pusat Kebudayaan Islam di Drancy, utara Paris, Sheikh Nureddine Muhammad Tawil menegaskan bahawa inisiatif Makkah Route muncul untuk berkhidmat kepada umat Islam dan memudahkan ibadah haji.

Beliau berkata, pakej perkhidmatan adalah moden dan maju, menekankan bahawa kerajaan Saudi telah memanfaatkan teknologi terbaik untuk meningkatkan pengalaman haji dan meningkatkan kecekapan prestasi dan kecekapan kerja untuk menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi.

Inisiatif ini dilaksanakan oleh Kementerian Dalam Negeri Saudi, dengan kerjasama Kementerian Luar Negeri, Kesihatan, Haji dan Umrah, Pihak Berkuasa Am Penerbangan Awam, Pihak Berkuasa Data dan Kepintaran Buatan Saudi (SDAIA), Program Melayani Tetamu. Rahman, Direktorat Am Pasport, Pihak Berkuasa Zakat, Cukai dan Kastam, dan Syarikat Elm. –HARAKAHDAILY 1/7/2022.

- Advertisement -