KBS nasihat BAM kendali pemain dengan aturan lebih jelas

- Advertisement -

Oleh SYAHIRAH SALLEH

KUALA LUMPUR: Kementerian Belia dan Sukan (KBS) menasihati Persatuan Badminton Malaysia (BAM) supaya mengendalikan pemain dengan aturan yang lebih jelas.

Timbalan Menteri KBS, Senator Dato’ Sri Ti Lian Ker, berkata BAM juga diminta untuk memastikan pemainnya mempunyai komitmen yang lebih komited kepada persatuan itu.

- Advertisement -

Menurutnya, kemelut antara pemain badminton perseorangan lelaki utama negara, Lee Zii Jia, bekas juara remaja dunia, Goh Jin Wei, dan BAM adalah isu dalaman.

“Sebenarnya kemelut antara pemain Lee Zii Jia, Goh Jin Wei dengan BAM adalah isu dalaman antara pemain dengan persatuan, di mana persatuan mempunyai syarat-syarat dan mempunyai program-program yang telah diterima oleh pemain-pemian.

“Apabila berlaku perubahan dan sebagainya, maka ini adalah isu dalaman,” katanya menjawab soalan tambahan Senator Ir Ts Khairil Nizam Khirudin, di Dewan Negara, hari ini.

Khairil Nizam yang juga Ketua Penerangan PAS meminta KBS menjelaskan jika terdapat sebarang tindakan untuk menjamin isu sama tidak berulang.

Menurut Lian Ker, KBS hanya mampu mengambil inisiatif untuk menasihatkan kedua-dua pihak dengan memberikan penekanan kepada kepentingan negara.

Tambahnya, isu berkenaan telah pun diselesaikan kedua-dua pihak dengan campur tangan dan nasihat KBS.

Katanya lagi, KBS juga berharap pemain dan persatuan dapat mengadakan atau mempunyai komitmen yang lebih tinggi supaya isu sedemikian tidak lagi berlaku. – HARAKAHDAILY 22/3/2022

- Advertisement -