Karektor karya seni perlu ambil kira hukum fiqh

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Dewan Ulamak PAS Pusat menegaskan pembinaan karektor sesebuah karya seni perlu mengambil kira hukum fiqh yang berkaitan dengan kandungan teks, watak dan lokasi drama atau filem tersebut.

Ini sesuai dengan batas-batas syarak, adat Melayu dan budaya Malaysia sebagai sebuah negara majoriti Muslim scara amnya.

Dewan Ulamak PAS Pusat dalam kenyataan hari ini menegaskan ia bagi memastikan drama dan filem yang dihasilkan tersebut berada dalam piawaian syarak.

- Advertisement -

Bagi mencapai maksud tersebut, Dewan Ulamak PAS Pusat dengan tegas mencadangkan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa supaya Garis Panduan Penapisan Kandungan Bahan-Bahan Penyiaran Berunsur Islam yang disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dijadikan sebagai sebahagian daripada syarat-syarat pelesenan utama kementerian kepada stesen-stesen televisyen dan radio, penerbit filem, drama, iklan dan bahan-bahan audiovisual serta semua pihak yang berkaitan dengan bidang penyiaran khususnya berkaitan nilai-nilai Islam.

“Dewan Ulamak PAS Pusat juga mencadangkan agar Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (K-KOMM) menguatkuasakan Garis Panduan JAKIM sebagai asas rujukan kepada agensi-agensi di bawah (K-KOMM) yang bertanggungjawab ke atas penguatkuasaan pengawalan kandungan multimedia, bagi menentukan isi kandungan sesebuah bahan penyiaran tidak menyimpang daripada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah wal-Jamaah, adat dan budaya Malaysia,” kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, Dewan Ulamak PAS Pusat mengikuti rapat dan amat berdukacita atas perkembangan mengenai isu trending di laman Twitter baru-baru ini apabila seorang pelakon terkenal tanah air berkongsi satu klip video ‘panas’ sebuah drama terbaharunya yang bakal ditayangkan sepanjang bulan Ramadan tidak lama lagi.

Sehubungan itu, Dewan Ulamak PAS Pusat berpendirian selari dengan penegasan, tindakan dan amaran keras Annuar kepada stesen-stesen televisyen yang dilesenkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan penggiat filem dan drama agar mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

“Banyak drama televisyen tempatan yang dilihat kurang memberi nilai positif terhadap pemikiran, pendidikan dan pembinaan syakhsiah masyarakat.

“Situasi ini didorong oleh sebahagian stesen televisyen, penerbit, penulis skrip dan pengarah filem atau drama hanya mengikut rentak pasaran semata-mata dengan memaparkan elemen ganas, khurafat, skandal dan percintaan yang berlebihan, tanpa merujuk kepada batas-batas syarak, adat Melayu dan budaya Malaysia,” ujar kenyataan itu lagi. – HARAKAHDAILY 21/3/2022

- Advertisement -