Maran hantar petugas bantuan banjir ke Kemaman

- Advertisement -

MARAN: Yang Dipertua PAS Kawasan Maran, Ustaz Ramli Awang Abdul Rahman telah melakukan pelepasan pasukan misi bantuan banjir Pengurusan Kecemasan Bencana Malaysia (Khidmat Malaysia) Maran ke Kemaman, Terengganu.

Beliau menyatakan rasa bangga mempunyai petugas-petugas sukarelawan yang komitmen dan sentiasa menyahut cabaran tugas terutama dalam usaha membantu masyarakat yang ditimpa musibah. 

- Advertisement -

“Seperti mana kami di sini ketika ditimpa musibah banjir pada hujung tahun lalu dan awal tahun ini, sahabat-sahabat dari Kelantan dan Terengganu yang prihatin datang membantu, begitu juga lah kami hari ini pula yang menghantar pasukan bantuan ke sana.

“Boleh di umpama kan misi hari ini, ibarat misi balas budi, misi jasa mu dikenang, semoga mereka nanti dapat melaksanakan tugas dengan cemerlang, kita juga doakan mereka selamat pergi dan balik, insyaallah” ujarnya di Markas Tarbiyah PAS Maran, Chenor, di sini semalam. 

Ketua Operasi khidmat Malaysia Maran, Sahaludin Yaakub pula berkata, beliau telah menghubungi pihak ADUN Kemasik dan Khidmat Malaysia di sana memaklumkan kehadiran pasukan bantuan kami dari Maran.

“Saya telah dimaklumkan tiada lagi misi menyelamat di sana, dan hanya minta pasukan mencuci yang diperlukan sebagai pasukan tambahan untuk petugas mereka,” katanya. 

Sehubungan dengan itu juga, Sahaludin menjelaskan, pasukannya telah bersedia dengan alatan mencuci yang cukup bagi membantu mangsa-mangsa banjir di sana. 

“Selain itu, kami juga turut membawa barang-barang keperluan seperti makanan berserta juga dapur untuk disumbangkan kepada mangsa-mangsa banjir.

“Ini adalah pasukan pertama kami pada hari ini disertai lima orang dan 10 orang lagi akan menyusul bersama anggota Jabatan Amal Maran,” ujarnya. 

Turut hadir sama dalam upacara tersebut ialah, Timbalan Yang Dipertua PAS Maran, Ustaz Mujibur Rahman Ishak yang juga ADUN Chenor dan Setiausaha PAS Maran, Abdul Nasir Taib dan Komander Amal Maran, Adip Ahmad Amin Abdul Zahar. – HARAKAHDAILY 2/3/2022

- Advertisement -