Hari Kekasih mendorong kepada maksiat dan zina

- Advertisement -

BUDAYA Hari Kekasih (Valentine’s Day) sudah terbawa-bawa ke dalam Malaysia. Apa yang membimbangkan lagi, Hari Kekasih dan hubungan luar nikah menjadi satu hal yang tidak dapat dipisahkan lagi.

Hari ini kita saksikan bagaimana negara kita melaporkan sekurang-kurangnya 51,000 hingga 56,000 kes anak luar nikah dilahirkan setiap tahun atau 150 kes sehari seperti didaftarkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Setuju atau tidak, Hari Kekasih adalah salah satu dorongan bagi anak-anak muda ini melakukan maksiat dan perzinaan.

- Advertisement -

Di dalam Fatawa al-Lajnah al-Daimah menyebut: “Hari Kekasih adalah termasuk hari raya Pagan Nasrani, maka tidak halal bagi Muslim yang beriman kepada Allah dan hari akhirat melakukannya atau menyatakannya atau mengucapkan salam untuknya, bahkan yang wajib adalah meninggalkannya dan menjauhinya sebagai bentuk menyambut perintah Allah dan Rasul-Nya dan menjauh dari sebab-sebab kemurkaan Allah dan hukumannya.”

Firman Allah S.W.T:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”

[al-Isra’: 32]

Semoga Allah S.W.T menjauhkan kita daripada terjerumus ke dalam lembah dosa dan maksiat.

Malaysia memerlukan anak muda yang berkualiti tinggi bagi meneruskan kepemimpinan pada masa akan datang. Usah bazirkan usia muda dengan melakukan sesuatu yang menggelapkan masa depan kita.

YB DATO’ USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri
Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 14/2/2022

Sumber Asal: https://www.facebook.com/100050311487174/posts/503847751302270/

- Advertisement -