SPR guna daftar pemilih terkini PRN Melaka

- Advertisement -

Oleh IBNU JANIE dan ABU ANAS

BANDAR HILIR: Daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) yang akan digunakan untuk Pilihan Raya DUN Melaka ke-15 adalah Daftar Pemilih terkini yang dikemaskini sehingga 3 Oktober lepas.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Dato’ Abdul Ghani Salleh berkata
daftar Pemilih tersebut mengandungi 495,196 pengundi yang terdiri daripada 482,550 pengundi biasa dan 10,191 anggota tentera serta pasangan.

- Advertisement -

Selain itu katanya 2,349 anggota polis dan 106 Pengundi Tidak Hadir (PTH) Luar Negara. DPPR tersebut akan mula dijual pada 3 November ini.

“Seramai 28 Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan 80 Penolong Pegawai Pengurus akan dilantik SPR bagi menjalankan proses pilihan raya ini.

“Mereka akan dibantu seramai 12,290 petugas bagi mengendalikan proses Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka ke-15,” katanya pada sidang media di Double Tree By Hilton Hotel di sini hari ini.

Pilihan raya tersebut diadakan susulan pembubaran DUN Melaka oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Seri Setia Mohd Ali Mohd Rustam, pada 4 Oktober lepas berikutan empat Adun penyokong kerajaan menarik sokongan.

Empat bekas Adun terbabit diketuai Dato’ Seri Utama Idris Haron (Sungai Udang) yang mengumumkan hilang sokongan terhadap Ketua Menteri Dato’ Seri Utama Sulaiman Md Ali.

Abdul Ghani juga berkata, sebanyak 217 pusat mengundi biasa yang mengandungi 1,109 saluran dan 31 pusat mengundi awal akan digunakan pada PRN tersebut.

“Keseluruhan jumlah pusat mengundi adalah sebanyak 248 dengan 1,156 tempat mengundi/saluran. PRU DUN Melaka ke-15 dianggarkan memerlukan peruntukan sebanyak RM46 juta,” ujarnya.

Tambahnya juga SPR turut menubuhkan 28 Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR) akan dianggotai wakil Polis Diraja Malaysia (PDRM), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan wakil-wakil calon yang bertanding.

PRN tersebut akan diadakan pada 20 November depan, penamaan calon 8 November 2021, manakala tarikh mengundi awal 16 November. – HARAKAHDAILY 18/10/2021

- Advertisement -