Kerajaan komited gubal undang-undang anti lompat parti

- Advertisement -

Oleh NOR HAZWANI NOH

KUALA LUMPUR: Kerajaan komited memastikan undang-undang anti lompat parti yang akan digubal dapat melindungi hak rakyat negara ini yang telah memberi undi serta kepercayaan tinggi kepada ahli politik ketika proses pilihan raya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen Dan Undang-undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata kerajaan mengambil kira kepentingan undang-undang ini untuk dibentangkan di Parlimen secepat mungkin.

- Advertisement -

Selain itu, katanya kerajaan akan memastikan sesi libat urus yang menyeluruh diadakan bersama pihak berkepentingan, pertubuhan bukan kerajaan, Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang serta rakyat agar undang-undang baharu yang diperkenalkan itu mendapat sokongan semua pihak.

“Sesi libat urus ini juga akan memastikan hala tuju dan parameter penggubalan undang-undang ini dapat ditetapkan serta tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan atau undang-undang lain sedia ada, termasuk di peringkat negeri,” katanya pada sesi jawab lisan di Dewan Negara, hari ini.

Dr Wan Junaidi berkata demikian ketika diminta Senator Balasubramaniam a/l Nachiappan, berhubung sejauh mana kesediaan kerajaan untuk mewujudkan undang-undang anti lompat parti.

Ketika ini, katanya kerajaan sedang mengkaji undang-undang yang digunakan di peringkat negeri, termasuk kes mahkamah di beberapa negeri melibatkan pelaksanaan perundangan berkaitan lompat parti.

“Kerajaan turut meneliti model perundangan melibatkan peruntukan lompat parti di beberapa negara lain seperti India, Singapura, New Zealand dan United Kingdom. Dapatan daripada kajian ini akan dibincangkan melalui sesi libat urus bi-partisan,” katanya. – HARAKAHDAILY 18/10/21

- Advertisement -