Manfaat sidang Dun bincang isu rakyat, bukan peribadi individu

Dato' Seri Muhammad Sanusi Md Nor
- Advertisement -

Oleh SARINA ISMAIL

- Advertisement -

ALOR SETAR: Sewajarnya setiap Adun mengambil peluang sidang Dun yang berlangsung membincangkan hal-hal negeri dan isu rakyat, bukannya mempertikaikan watak individu tertentu.

Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, semalam Dato’ Johari Abdul (PKR-Gurun) ketika berucap ‘menegur’ sikap dan watak menteri besar.

Malah katanya hari ini sekali lagi isu serupa diulang pula oleh Dato’ Dr Ismail Salleh (Amanah-Pengkalan Kundur).

Beliau berkata, adalah tidak adil apabila percakapannya diambil separuh atau dipotong separuh, kemudian dipaparkan seolah-olah percakapan sebenar.

“Insiden ‘kontena mayat’ gurauan saya bersama salah seorang wartawan yang bertanyakan hal terbabit, rupanya diambil serius pihak lain sehingga menjadi isu.

“Orang Selangor, orang Kuala Lumpur yang kalut. Wartawan tu ok saja. Tak ada apa-apa pun. Gelak saja dengan gurauan saya.

“Percakapan saya dipotong. Saya tidak pernah berdoa agar orang mati masuk kontena. Yang tak kenal saya dan tak tau cerita sebenar pun marah. Seolah-olah lebih sudu dari kuah.

“Tak wajarlah masuk dewan pertikai peribadi orang. Sepatutnya kita menilai pencapaian dan produktiviti yang berjaya dilaksanakan,” ujarnya pada sidang media secara di atas talian hari ini.

Menurutnya beliau tidak perlu berlakon untuk menjadi seperti mana dikehendaki orang lain.

“Saya tidak pandai berlakon untuk menjadi orang lain. Kalau saya bergurau, itu berguraulah, kalau orang lain nak ambil gurauan saya sebagai satu perkara serius, terpulanglah kepada mereka,” kata beliau. – HARAKAHDAILY 22/9/2021

- Advertisement -