Penyeludup miliki gudang transit di sepanjang sempadan

- Advertisement -

SALMAH MAT HUSAIN | FOTO RIZAL TAHIR
KOTA BHARU: Anggota Batalion 8 Pasukan Gerakan Am (PGA) berjaya merampas 880,000 batang rokok bernilai RM660,000 yang diletakkan di bawah timbunan baja oleh seorang lelaki bagi mengaburi pihak berkuasa.

Komander Briged Tenggara PGA, Senior Asisten Komisioner Hasan Basri Ahmad Safar berkata, rokok itu dipercayai diseludup dari Thailand.

Menurut beliau, ia diisi di dalam 88 kotak coklat dan dibawa menaiki lori jenis Nissan UD, sebelum ditahan di Jalan Tendong-Melor di sini semalam.

- Advertisement -

Tambahnya lagi, anggota yang melakukan rondaan terserempak lori itu yang mencurigakan pada jam 9 pagi dan meminta pemandu lelaki yang berusia 44 tahun itu memberhentikan kenderaan untuk pemeriksaan.

“Pemeriksaan dibuat dan anggota menemui rokok putih disorokkan di bawah timbunan baja yang ditutup kanvas,” ujarnya pada sidang media di Kem PGA Batalion 8 (PGA8) di Pengkalan Chepa di sini, hari ini.

Hadir sama pada sidang media itu Pegawai Pemerintah PGA8, Superitenden Mat Shukor Yusof.

Pada masa yang sama, suspek didapati mengemukakan dokumen pengoperasian palsu semata-mata untuk mengaburi petugas di sekatan jalan raya (SJR) yang bakal dilalui.

“Hasil siasatan mendapati, kesemua rokok dibawa masuk secara haram melalui jalan sungai untuk pasaran Johor. Suspek mengaku bertanggungjawab sebagai ‘transporter’ yang menerima upah RM100 hingga RM300,” katanya.

Tambahnya, berikutan itu anggota menahan suspek dan merampas lori serta rokok berkenaan untuk disiasat mengikut Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967.

Hasan Basri juga berkata, ujian air kencing dilakukan mendapati suspek positif dadah jenis Methamphetamine. Bagaimanapun lelaki berkenaan tiada rekod jenayah lampau.

“Pihak kami percaya penyeludup memiliki lokasi atau gudang transit di sepanjang sempadan negara. Namun bagi kes ini, barangan yang masuk tidak lebih dua jam akan terus dibawa menaiki lori agar tidak dikesan pasukan keselamatan,” katanya. – HARAKAHDAILY 28/8/2021

- Advertisement -