PKP 3.0: Mahkamah Syariah digesa beroperasi penuh

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara menggesa agar Mahkamah Syariah di seluruh negara beroperasi sepenuhnya selaras dengan keperluan perkhidmatan utama (essential) sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0.

Ahli Jawatankuasa Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara, Senator Ustazah Asmak Husin berkata, pembukaan operasi Mahkamah Syariah adalah memastikan pelaksanaan penyampaian perkhidmatan keadilan diteruskan yang melibatkan kepentingan utama masyarakat iaitu keluarga khususnya kepentingan wanita dan kanak-kanak.

- Advertisement -

“Saya percaya dan yakin operasi Mahkamah Syariah seluruh negara dapat digerakkan selaras dengan garis panduan yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” ujarnya dalam satu kenyataan, hari ini.

Justeru, katanya adalah dicadangkan agar kerajaan menggubal ordinan yang sesuai untuk memudahkan prosedur perbicaraan dan pengurusan kes lama ataupun baharu.

“Saya berharap mereka yang terlibat boleh merujuk mahkamah berdekatan kerana ia ditetapkan mengikut Jabatan Kehakiman Syariah Negeri masing-masing,” ujarnya lagi.

Dalam hal yang sama, beliau juga menegaskan agar kes nafkah diutamakan dan kepentingan wanita dan kanak-kanak terbela.

Menurutnya, soal nafkah melibatkan isu berkepentingan utama keluarga, sara diri dan makan minum pihak terlibat terutamanya pada waktu mendesak sekarang.

Sehubungan itu, kata beliau Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara memohon kepada kerajaan supaya mengambil perhatian serius terhadap kes-kes syariah melibatkan ibu tunggal atau keluarga yang diabaikan oleh ketua keluarga.

“Saya mendapat maklum bahawa masih ada ketua keluarga yang menerima bantuan kerajaan tetapi tidak sampai pemberian nafkah kepada isteri dan anak-anak termasuk yang masih dalam kes perbicaraan,” katanya.

Justeru, tambah beliau Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara memohon kerajaan menyemak semula tindakan atau keputusan Mahkamah Syariah untuk memastikan ketua-ketua keluarga bertanggungjawab walaupun masih berlangsung kes Mahkamah Syariah mahupun yang telah mendapat keputusan mahkamah. – HARAKAHDAILY 15/6/2021

- Advertisement -