MAIK peruntuk RM1 juta bantu asnaf terjejas PKP 3.0

- Advertisement -

KOTA BHARU: Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) memperuntukkan sejumlah RM1 juta bagi membantu golongan asnaf yang terkesan ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Bantuan itu diharap Sultan Muhammad V boleh memberikan kegembiraan kepada asnaf, anak yatim, pelajar tahfiz dan golongan memerlukan.

- Advertisement -

Yang Dipertua MAIK, Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata, bantuan terbabit sebagai menzahirkan kebimbangan baginda terhadap perkembangan pandemik Covid-19 di Kelantan sekarang.

Katanya, biarpun jumlah kes individu yang dijangkiti virus menunjukkan penurunan sejak beberapa hari ini, namun angkanya masih lagi tinggi.

“KDYMM Sultan Muhammad V turut menzahirkan rasa dukacita apabila fasiliti kesihatan dilaporkan kritikal dengan pertambahan Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC) yang mana 17 pusat dibuka di Kelantan.

“Baginda juga mengambil maklum akan susah payah rakyat jelata dalam mengharungi kehidupan ketika berdepan dengan Covid-19 dan juga pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan 3.0.

“Ia sudah tentunya turut menjejaskan ekonomi termasuk kumpulan asnaf,” katanya pada kenyataan di sini.

Tengku Mohamad Rizam berkata, baginda juga sukacita menyeru rakyat Kelantan terus berdoa ke hadrat Ilahi supaya sentiasa dilindungi dan dijauhi wabak Covid-19.

Selain itu, baginda mengajak rakyat terus mendisiplinkan diri dan mematuhi garis panduan yang ditetapkan kerajaan pusat dan negeri supaya dapat melandaikan keluk jangkitan Covid-19.

“Dalam masa yang sama tidak berlakunya pertambahan kluster baharu di Kelantan,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 3/6/2021

- Advertisement -