Kutip derma Palestin secara pandu lalu

- Advertisement -

TUMPAT: Dalam tempoh hanya sejam sebanyak RM10,000 berjaya diperolehi Pusat Khidmat Dun Wakaf Bharu untuk mengisi Tabung Kemanusiaan Palestin.

Kutipan daripada orang ramai secara pandu lalu diadakan di hadapan Wisma Wakaf Bharu Kampung Belukar, dekat sini hari ini.

- Advertisement -

Ia dirasmikan ahli Parlimen Tumpat yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II Dato’ Che Abdullah Mat Nawi. Turut hadir Adun Wakaf Bharu Mohd Rusli Abdullah dan Ketua Dewan Pemuda PAS Tumpat, Ustaz Mohd Hushaimi Hussian.

Che Abdullah ketika ditemui memberitahu Dun Wakaf Bharu antara yang awal membuat kutipan itu.

Katanya, dijangka semua kawasan di Kelantan termasuk Pusat Khidmat Dun (PKD) akan berbuat demikian.

“Saya ucap tahniah kepada PKD Wakaf Bharu yang mengambil tindakan segera untuk melaksanakan pungutan derma. Alhamdulillah dengan kerja sama semua pihak, anak-anak muda, muslimat ia berjaya diadakan,” ujarnya.

Katanya, orang ramai yang melalui jalan ini (Kota Bharu-Tumpat) melalui Wakaf Bharu begitu teruja untuk memberikan sumbangan.

Beliau memberitahu, masyarakat Kelantan turut peka terhadap perkembangan yang berlaku di Palestin setelah mereka mendapat berita bagaimana hebatnya umat Islam di Palestin semangat tinggi menjaga bumi Islam.

“InsyaAllah walaupun derma RM1 dari kita ia akan sampai terus kepada pejuang Palestin. Kita akan menyalurkannya kepada saluran yang sah,” ujarnya.

Pemandu dikehendaki memperlahankan kenderaan ke bahu jalan bagi menyumbang ke dalam tabung yang disediakan di perkarangan Wisma Purnama dengan bantuan sukarelawan. – HARAKAHDAILY 16/5/2021

- Advertisement -