Yakinkan rakyat terima kerajaan sekarang – Speaker

Foto daripada Facebook Dato' Haji Yahaya Ali.
- Advertisement -

KUALA TERENGGANU: Seluruh penggiat dan aktivis media di dalam negeri diseru memperkukuhkan kerajaan Islam di Terengganu melalui pencerahan efektif, tepat dan sahih.

Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, Dato’ Yahaya Ali berkata, masyarakat perlu diyakini akan kerajaan sekarang melalui pemberitaan dan penyampaian inisiatif dan hasil yang telah dibuat untuk rakyat.

“Kita sebagai orang yang berperanan dalam media mesti meyakinkan rakyat menerima kerajaan sekarang ini sebagai sebuah pemerintahan yang lebih baik daripada sebelum ini agar dikekalkan menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 akan datang.

- Advertisement -

“Saya yakin kita sebagai penggiat media sama ada pengiat media kerajaan, NGO atau mana-mana pertubuhan yang menyokong pemerintahan ini mesti memainkan peranan secara di luar kotak dan luar biasa,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Kelab Aktivis Media Inspirasi (KAMI) di Permai Hotel, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Menurutnya, peperangan sengit akan berlaku sama ada dalam media umum sosial sekiranya berlaku pilihan raya dalam keadaan norma baharu akibat Covid-19.

“Sejauh mana peranan kita sebagai pengamal dan penggerak media telah dapat meyakinkan rakyat bermula dengan anggota perkhidmatan awam yang ada di sekeliling kita.

“Dan secara umumnya boleh menerima kita (PAS) sebagai sebuah kerajaan yang lebih baik daripada pelbagai pihak yang bercita-bercita menjadi kerajaan termasuk pemerintah sebelum daripada ini,” jelasnya.

Tambah Yahaya, Kelab Aktivis Media Inspirasi (KAMI) merupakan training ground (latihan lapangan) tempat untuk melatih pengamal media supaya mereka mempunyai kemahiran, pengalaman yang akhirnya menjadi sebahagian orang ‘penting’ dalam kerajaan.

“Kita tidak boleh dilihat kerajaan yang ada ini milik Menteri Besar, Exco, tidak boleh. Mereka melaksanakan tanggungjawab mereka tapi kita sebagai orang yang berperanan dalam media mesti mengukuhkan kerajaan dalam apa bentuk sekalipun.

“Pada saya, mereka telah melaksanakan tugas dengan baik tetapi untuk menjadi sebuah kerajaan yang ideal.

“Bagaimana seorang pemimpin apabila berada dalam suasana mencabar ini, buat kerja mesti berlipat kali ganda. Tidak boleh biasa, kerajaan yang ada ini adalah kerajaan bersama,” tegasnya.

Justeru itu, beliau menambah pemerintahan yang ada ini mesti dilihat kerajaan yang kuat, yang sangat memberikan kebaikan pada rakyat.

“Kerajaan yang balik pada Islam, kerajaan yang berkomitmen tinggi dalam menguruskan kepentingan pada rakyat,” tambahnya.

Hadir sama pada majlis itu, Pengarah Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI), Ustaz Mohd Soud Said, Pengerusi KAMI, Naraza Muda dan Presiden Kelab Wartawan Media Terengganu (KAWAT), Khairul Azlam Mohamad. – TRDI.my

- Advertisement -