PKP: Kelantan peruntuk RM2.11 juta bantu rakyat

Ustaz Dato' Bentara Kanan Ahmad Yakob
- Advertisement -

KOTA BHARU: Kerajaan Negeri Kelantan memperuntuk RM2.11 juta sebagai Bantuan Khas Covid-19 Fasa Dua dalam usaha membantu rakyat yang terkesan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negeri itu.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata ini termasuk Program Bantuan Sejahtera Tani berjumlah RM1.41 juta bagi mengurangkan beban dan impak yang dihadapi petani, penternak dan nelayan.

“Program bantuan ini akan diselaras oleh jabatan berkaitan sekali gus memastikan rantaian bekalan makanan terus terjamin.

“Melalui Program Bantuan Sejahtera Tani pula, sebanyak RM460,000 akan diperuntuk kepada 2,300 penternak manakala RM900,000 adalah bagi input kepada 4,500 individu yang terlibat dalam perikanan dan nelayan,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Beliau juga berkata sebanyak RM50,000 diperuntuk bagi input tani dan belian hasil tani.

Bagi industri pelancongan, Ahmad berkata sebanyak RM498,000 diperuntuk sebagai bantuan sekali beri kepada pengusaha melibatkan penginapan, pengayuh beca, operator bot, pemandu pelancong dan penggiat seni yang berdaftar.

Beliau berkata Bantuan Khas Guru Pondok melibatkan peruntukan sebanyak RM165,500 pula disediakan kepada 331 guru pondok yang berdaftar di seluruh negeri.

Katanya Bantuan Khas Perpaduan Masyarakat pula melibatkan peruntukan RM37,000 kepada 16 Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Cina dan Tamil di seluruh negeri itu. – BERNAMA

- Advertisement -