Kerajaan akan terbit terjemahan Sahih Bukhari

- Advertisement -

SAYA telah nyatakan semalam yang Kerajaan Malaysia melalui Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) bakal menerbitkan sebuah terjemahan Sahih Bukhari dalam Bahasa Melayu. 

Sebentar tadi, saya berkunjung ke Masjid Jamek Sri Petaling untuk bertemu dengan Maulana Hamid Chin bagi membincangkan perihal proses bacaan pruf (proof reading) bersama para Maulana dan asatizah Jamaah Tabligh. 

- Advertisement -

Untuk makluman, terjemahan Sahih al-Bukhari ini telah siap disemak sepenuhnya beberapa kali dan semakan terakhir ini diharapkan dapat memfokuskan kepada tanda diakritik (tashkil) di samping beberapa pengistilahan yang memerlukan perbincangan lanjut. 

Alhamdulillah, Maulana Hamid Chin bersama asatizah Jamaah Tabligh yang berkepakaran bidang Hadis bersetuju untuk menghulurkan kerjasama dalam membaca pruf terjemahan Sahih al-Bukhari ini. Insya-Allah, 7,275 buah Hadis bakal dibacakan secara satu persatu dan disemak dengan penuh penelitian.

Saya katakan, proses semakannya minggu hadapan yang dianggotai oleh para Maulana dan asatizah Jamaah Tabligh, dengan kerjasama para pegawai penyelidik daripada JPM (Hal Ehwal Agama) seakan bakal menjadi satu Majlis Sama’ Hadis Sahih al-Bukhari yang menjadi tradisi para Ulamak Hadis dalam Dunia Islam.

Semoga berjalan lancar, Amin.

YB SENATOR DATUK DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 4/12/2020

- Advertisement -