Kawasan Bebas Berniaga selama setahun dan percuma

- Advertisement -

BERIKUTAN pelaksanaan Kawasan Bebas Berniaga di seluruh kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Kedah yang diumumkan sebelum ini, adalah dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Kedah telah membuat penambahbaikan untuk membantu rakyat yang menghadapi kesukaran kewangan untuk menceburi bidang perniagaan. 

Kawasan Bebas Berniaga ini pada sebelum ini dicadangkan selama 6 (enam) bulan bermula dari tarikh pelaksanaannya iaitu pada 15 November 2020 sehingga 15 Mei 2021 dengan bayaran dikenakan adalah sebanyak RM10 sebulan.

Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman telah bersetuju supaya langkah ini dilaksanakan selama 1 (satu) tahun iaitu bermula dari 15 November 2020 sehingga 15 November 2021. Berkuatkuasa mulai 1 Disember 2020 pembayaran Lesen atau Permit Sementara adalah percuma kepada semua pemohon.

- Advertisement -

Syarat permohonan adalah sama seperti sebelum ini dan kelulusan permohonan adalah tertakluk dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh PBT seperti tidak menghalang laluan dan lalu lintas, tidak meninggalkan peralatan di tempat berniaga, menjaga kebersihan, tiada mendatangkan kacau ganggu, memelihara keselamatan dan mematuhi SOP yang ditetapkan bagi memutuskan rantaian COVID-19.

Permohonan permit percuma boleh dilakukan di PBT yang berkaitan pada waktu pejabat hari bekerja. Saya mengharapkan agar langkah ini dapat membantu meringankan beban orang ramai yang terkesan dengan kesuraman ekonomi akibat COVID-19.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
Menteri Besar Kedah – HARAKAHDAILY 20/11/2020

- Advertisement -