Bahasa Melayu sebagai medium rasmi kerajaan

- Advertisement -

BAHASA adalah medium dan wahana untuk berkomunikasi dan melebarkan jaringan sosial serta menjadi alat perpaduan negara. Negara India pada suatu masa pernah berlaku kegegeran sosiopolitik akibat isu bahasa kerana kerencaman etnik negara itu sehingga bahasa Inggeris dipilih menjadi bahasa rasmi. Bahasa Melayu dalam denai sejarahnya, pernah menjadi lingua franca yang dipertuturkan oleh 84 bangsa yang datang berdagang ke Melaka dalam abad ke-15. Bahasa Melayu terus berkembang dan diperkayakan dengan penambahan kosa kata pinjaman daripada pelbagai bahasa dalam dunia ini.

- Advertisement -

Para leluhur tanah watan ini dalam membina peradaban dan jatidiri negara pasca kemerdekaan telah berjaya mengangkat martabat bahasa kebangsaan ke dalam Artikel 152 Perlembagaan negara. Kini dengan wewenang politikus cauvanis atas nama keterbukaan dan persaingan global telah meremehkan bahasa kebangsaan dengan semudah memetik jari. Bangsa yang gagah berdiri seperti Jepun dan Perancis tetap dengan bangga menjulang bahasa mereka, mengapa kita membiarkan malapetaka ini muncul di negara ini pasca PRU14. Rejim pragmatis sekular negara ini harus sedar, merosakkan kontrak sosial negara ini adalah seperti membakar jerami perpaduan yang dibina lebih enam dekad.

Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang menggunakan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan semalam amat tidak wajar. Tindakan beliau boleh mencetus suasana tidak tenang dan selesa dari kalangan rakyat dan boleh dianggap sebagai usaha merendahkan bahasa kebangsaan negara ini.

Sebagai Menteri Kabinet, seharusnya beliau memahami sensitiviti rakyat di negara ini. Melakukan sesuatu yang lain dari yang lain dalam formaliti kerajaan boleh menyebabkan persepsi buruk rakyat terhadap beliau dan kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan serta rakyat merasa tidak selesa dengan keadaan yang berlaku.

Sebagai menteri kanan kerajaan persekutuan Lim Guan Eng perlu sedar bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan yang menjadi pengikat semua bangsa di negara ini. Beliau adalah pemimpin negara dan mesti menunjukkan contoh teladan bagi menyemai perpaduan dan kesatuan rakyat berbilang kaum melalui apa juga cara termasuk menggunakan bahasa Melayu. Tidak salah untuk beliau menggunakan bahasa Mandarin dalam berkomunikasi, tetapi biarlah dalam bentuk yang tidak formal. Dalam urusan rasmi kerajaan, beliau mesti menggunakan bahasa rasmi agar mesej dan maksudnya boleh difahami oleh semua bangsa. Jika beliau menggunakan tiga bahasa sekalipun, Bahasa Melayu mesti mendahului daripada bahasa lain dalam pertuturan dan penulisan. Dengan demikian, ia adalah usaha mendidik masyarakat terutama bangsa lain agar mengerti dan memahami bahasa kebangsaan negara.

Dalam hal ini, ingin diajukan persoalan kepada kerajaan Pakatan Harapan sekarang, apakah dasar mereka terhadap Bahasa Melayu? Apakah Bahasa Melayu mahu dimartabatkan dan dipertahankan, atau adakah Bahasa Melayu tidak memberi makna dan kepentingan apa-apa terhadap terhadap dasar kerajaan? Apakah kerana kerajaan PH yang ditunjangi oleh pelbagai parti dan berbilang kaum maka Bahasa Melayu juga sudah tidak dipedulikan kerana mahu meraikan kelainan bangsa yang ada dalam kerajaan PH sekarang?

Jika benar Bahasa Melayu dimartabatkan, ditinggikan dan dipertahankan maka Menteri Kewangan mesti meminta maaf secara terbuka atas tindakannya itu manakala Perdana Menteri mesti menegur semua anggota kabinetnya agar menjadi Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam apa juga bentuk komunikasi rasmi kerajaan. Jika tidak, jangan salahkan rakyat jika medium komunikasi dalam syarikat, NGO, badan kerajaan malah institusi pendidikan juga akan menggunakan pelbagai bahasa kerana mengikut contoh pemimpin negara sekarang.

Bahasa adalah jiwa bangsa, merosakkan kelestarian bahasa Kebangsaan adalah seperti merabik keharmonian tanah leluhur ini. Rejim baru Malaysia jangan memicu ketidakharmonian negara ini, tunaikan manifesto kamu atau rakyat akan menghumban kamu ke dalam bakul sejarah! – HARAKAHDAILY 25/6/2018

Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS dan Pengerusi LESTARI Pusat.

- Advertisement -