Menjaga alam sekitar adalah amanah – PAS Sabah

aminudin aling
- Advertisement -
PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Sabah meningatkan kepada semua pihak bahawa menjaga alam sekitar adalah juga merupakan satu amanah bagi semua manusia.
 
Di dalam Al-Quran ada disebutkan bahawa segala kerosakan yang berlaku di daratan dan lautan adalah disebabkan tangan (kuasa) manusia.
 
Mutakhir ini kita melihat pelbagai masalah yang wujud seperti banjir atau runtuhan tanah adalah berpunca daripada penggunaan dan penjagaan alam sekitar yang tidak sempurna.
 
Dalam prinsip Islam yang dinyatakan dalam Al-Quran, bukit bukau atau tanah-tanah tinggi di muka bumi adalah pasak (tiang seri) bagi bumi. Maknanya bukit bukau adalah sebahagian daripada elemen yang perlu dijaga kerana ianya akan menentukan keseimbangan terhadap ekosistem bumi. Sekiranya bukit bukau ini diubah bentuk atau dibangunkan bermakna ekosistem bumi sudah terganggu. Ini boleh menyebabkan pelbagai kesan buruk seperti tanah runtuh atau banjir lumpur.
 
Sebab itulah maka PAS telah meletakkan dalam pelan pembangunan jangka panjang yang digariskan dalam Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) 2051, bahawa pembangunan negara mesti berasaskan prinsip lestari dan mapan.
 
PAS Sabah sangat berharap agar semua agensi khususnya kerajaan mengamalkan sebaiknya konsep pembangunan mapan (sustainable development). Ini kerana generasi akan datang juga memerlukan sumber alam sekitar untuk kesejahteraan mereka.
 
Secara prinsipnya, manusia boleh menggunakan alam sekitar tetapi jangan melampaui batas.
 
MOHD AMINUDDIN ALING
Pesuruhjaya PAS Sabah
8 November 2017
- Advertisement -