Felda perlu lupuskan hutang RM5 bilion

- Advertisement -

TIMBAL balas dengan apa yang terjadi terhadap Felda sepanjang Tan Sri Mohd Isa Abd Samad menjadi Pengerusi Felda pada 2011-2016 sewajarnya semua hutang yang tidak munasabah atau diragui dalam tempoh ini dilupuskan.

- Advertisement -

narazaMenurut sumber jumlah keseluruhan peneroka Felda berhutang sebanyak RM5 bilion sehingga akhir 2016 dan Pahang mencatatkan rekod tertinggi RM1 bilion kerana Pahang mempunyai 115 tanah rancangan dan terbesar di Malaysia.

Hutang peneroka menjadi ketara dan tidak diuruskan selian rekod hutang sejak pewujudan Felda Technoplant dan menjadi satu isu besar setelah banyak kepincangan berlaku di zaman Isa Samad menjadi pengerusi Felda.

Hutang pembangunan asal kebanyakannya sudah dijelaskan oleh peneroka Felda melalui mekanisma potongan mengikut pendapatan hasil setiap bulan. Bila peneroka memasuki era tanam semula kali pertama dan pengurusan operasi ladang mereka diuruskan oleh Technoplant, maka bermula  peneroka tidak lagi dibekalkan penyataan hutang terperincil.

Rata-rata peneroka berhutang sekitar RM40,000 hingga RM150,000 di seluruh negara. Hanya segelintir sahaja yang tidak berhutang dari jumlah 112,635 peneroka. Janji Pengerusi Felda sebelum ini memberi keyakinan menyelesaikan isu ini hanya tinggal janji.

Oleh itu, sewajarnya hutang ini dilupuskan kerana berlaku kesamaran dan tidak dibentang secara terperincil dengan persetujuan bersama antara Felda dan peneroka.

Jika benar peneroka berhutang sedemikian memang menjadi kewajipan melunaskannya walaupun sebahagian peneroka asal sudah meninggal dunia.

Waris generasi kedua dan semua pertubuhan berkaitan perlu membawa isu ini dan bersama mencari penyelesaian terbaik, kaedah menang-menang mestilah dijadikan ukuran penyelesaian agar tidak merumitkan lagi antara Felda dan peneroka terutamanya lot peneroka yang diuruskan oleh generasi selepas kematian ibu bapa mereka.

Naraza Muda
Aktivis Membela Peneroka Felda (AMPF)
21 Jun 2017 | 26 Ramadhan 1438 – HARAKAHDAILY 21/6/2017

- Advertisement -