Pemuda PAS bersolidariti perkasa institusi syariah Kelantan

Hafez Sabri
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS bersolidariti dengan usaha memperkasakan perundangan dan institusi syariah negeri Kelantan agar ketinggian agama Islam terus terpelihara.

- Advertisement -

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Hafez Sabri berkata demikian susulan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada 6 Mac lalu sebulat suara meluluskan usul bagi kerajaan menggubal semula 16 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) 2019.

“Tujuan usul tersebut adalah sebagai langkah aktif dalam membuat semakan semula terhadap peruntukan yang telah dibatalkan, menambahbaik dan mengkhususkan peruntukan yang dikatakan umum definisinya.

“Usul tersebut merupakan suatu tindakan keterhadapan dan progresif oleh DUN dalam mempertahankan undang-undang syariah yang menjadi sebahagian bidangkuasa negeri-negeri,” jelasnya dalam satu kenyataan media.

Beliau berkata, usul tersebut juga adalah bertepatan dengan titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V, pada pembukaan sidang DUN yang menggesa kerajaan negeri untuk memperkasakan perundangan dan institusi syariah agar ketinggian agama Islam terus terpelihara.

Sehubungan itu, katanya lagi, Dewan Pemuda PAS Malaysia turut menyatakan sokongan penuh kepada usul bagi Kerajaan Kelantan mengambil langkah segera untuk menggubal semula 16 peruntukan yang dibatalkan dan tidak mengambil pendirian pasif dengan hanya menunggu tindakan persekutuan semata-mata.

“Pemuda PAS juga menyanjung keinginan politik political will yang utuh ditunjukkan oleh kesemua ADUN pembangkang dalam menyokong usaha besar bagi memastikan agama terus terikat rapi dijaga dan dipelihara,” ujarnya lagi. – HARAKAHDAILY 10/3/2024

- Advertisement -