Tindakan DAP buka mata Umno kembali Penyatuan Ummah

- Advertisement -

KANGAR: Tindakan pemimpin DAP terhadap politik negara bakal membuka mata Umno terhadap keperluan kembali kepada agenda Penyatuan Ummah.

- Advertisement -

Al-Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Hashim Jasin berkata, pemimpin DAP dilihat sering menyebabkan ketidakselesaan dalam kalangan umat Islam.

“Apa yang dibuat oleh DAP saya lihat daripada sudut positif secara tidak langsung akan memberi kesedaran sendiri kepada Umno.

“Kalau dulu kita beritahu DAP tidak boleh dibuat kawan dan sekarang Umno boleh merasainya sendiri melalui kenyataan para pemimpinnya,” ujar beliau ketika ditemui di Kompleks PAS Perlis,  di sini, hari ini.

Tuan Guru Hashim merujuk isu-isu sensitif dibangkitkan DAP seperti Perdana Menteri bukan-Melayu, lantik pakar perundangan bukan-Islam dalam jawatankuasa syariah dan banyak lagi.

Tegas beliau, tindakan-tindakan DAP menuntut dan mengembangkan isu-isu sedemikian menunjukkan bukti terhadap bahayanya parti tersebut.

Beliau turut menyatakan, beberapa tindakan tersebut telah menimbulkan kebingungan di kalangan ahli Umno, sekali gus menyebabkan hubungan mereka semakin ke penghujung.

“Sekarang jelas sehingga Umno sendiri dilihat ‘pening lalat’ dengan sikap DAP ini walaupun pemimpin utama mereka masih memuji,” tambahnya.

Ujar Hashim lagi, situasi itu menandakan keperluan Umno untuk lebih terbuka terhadap usaha-usaha Penyatuan Ummah seperti Muafakat Nasional. – HARAKAHDAILY 22/2/2024

- Advertisement -