Hormati mahkamah, PAS Perlis komited laksana agenda Islam

Asrul Aimran Abd Jalil
- Advertisement -

ARAU: Keputusan Mahkamah Rayuan yang membatalkan pengislaman tiga anak Loh Siew Hong secara sepihak oleh bapa mereka tanpa kebenarannya amat mengejutkan.

- Advertisement -

Ketua Penerangan PAS negeri, Asrul Aimran Abd Jalil berkata, pihaknya menyifatkan keputusan itu sebagai satu tamparan besar buat umat Islam di negara yang mengiktiraf Islam sebagai agama persekutuan.

Meskipun menghormati keputusan mahkamah, PAS negeri menggariskan komitmen dalam melaksanakan agenda-agenda Islam.

“Sebagai kerajaan yang mendapat mandat untuk memimpin negeri ini, mereka bersikap tegas untuk terus memperjuangkan isu-isu berkaitan agama Islam.

“Keputusan ini mencetuskan kekecewaan di kalangan umat Islam, dan kita perlu bersatu untuk memastikan prinsip keadilan, keprihatinan, dan kesejahteraan dikekalkan.

“Sebagai pemimpin negeri, kami akan terus berusaha memperjuangkan dan mengukuhkan agenda Islam di Perlis,” tegas Asrul dalam satu kenyataan media hari ini.

Dalam pada itu, beliau mengajak seluruh rakyat untuk bersama-sama menyokong dan mempertahankan isu-isu agama Islam agar umat dapat kembali kuat dan kukuh.

“PAS menegaskan prinsip ‘Adil, Prihatin, dan Berkebajikan’ sebagai panduan dalam melaksanakan tanggungjawab kita dalam menerajui negeri.

“Kejadian ini, kini menjadi fokus perhatian masyarakat dan pihak berkuasa.

“Sementara itu, PAS negeri bersedia untuk mengambil peranan aktif dalam memastikan agenda-agenda Islam diutamakan dan diperjuangkan dalam sistem keadilan yang berlandaskan nilai-nilai keagamaan,” katanya. – HARAKAHDAILY 12/1/2024

- Advertisement -