Menteri Malaysia menari mengikut rentak negara China?

- Advertisement -

DATUK Seri Tiong King Sing, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia semakin lama semakin dipertikaikan oleh rakyat yang cintakan watan. Ini kerana tindakan dan kenyataan beliau sering kali dilihat memihak kepada China sehingga menimbulkan persoalan dan keraguan mengenai kesetiaan dan komitmen beliau terhadap kedaulatan Malaysia. 

Sing memainkan peranan utama dalam program Malaysia Rumah Keduaku (Malaysia My Second Home, MM2H), yang memberikan status pemastautin tetap (Permanent Resident) kepada warganegara China, adalah suatu bendera merah terkini (red flag) buat negara. Syarat-syarat yang kurang tegas dan santai dalam program ini secara signifikan menguntungkan warganegara China, membolehkan mereka masuk ke Malaysia dengan mudah.

Malah hakikat yang mana dasar ini berada di bawah bidang kuasa Sing adalah penunjuk yang jelas mengenai kecenderungannya untuk memenangkan China dengan mengorbankan kepentingan negara. 

Lebih membimbangkan ialah campur tangan Sing dalam hal ehwal imigresen di KLIA pada Jun 2023, terutamanya mengenai seorang warganegara China yang diberi status NTL (Not to Land). Pencerobohannya ke dalam apa yang sepatutnya menjadi proses yang tidak berpolitik dan tidak berat sebelah berbau penyalahgunaan kuasa secara terang-terangan, nampaknya untuk menjaga kepentingan Cina. 

Insiden ini bukan sekadar melanggar protokol; ia adalah paparan pilih kasih secara terang-terangan yang menjejaskan integriti dasar imigresen Malaysia dan mencerminkan autonomi negara yang buruk.

Tambahan pula, sokongan vokal Sing untuk Inisiatif Jalur dan Jalan China (Belt and Road Initiative, BRI), dengan mendakwa ia membantu banyak negara ASEAN, adalah petunjuk jelas mengenai sikap berat sebelah beliau. Walaupun jalinan ekonomi adalah penting, Sing tanpa segan silu memperjuangkan strategi geopolitik negara asing sekali gus menimbulkan persoalan mengenai keutamaannya dan di mana kesetiaan sebenar beliau terletak. 

Retorikanya tampak kurang seperti Menteri Malaysia dan lebih seperti juru bicara kepentingan Beijing. Kejadian-kejadian ini secara kolektif menggambarkan Tiong King Sing sebagai seorang menteri yang tindakannya berbahaya kerana memihak kepada China. 

Peranan beliau kelihatan kurang untuk melayani kepentingan Malaysia dan lebih kepada memajukan agenda China di bumi Malaysia. Situasi ini memerlukan siasatan segera dan menyeluruh. Jika dakwaan ini dibuktikan, ia mewakili pengkhianatan besar terhadap amanah negara dan konflik kepentingan yang ketara. Wayang kulit semacam ini, di mana seorang Menteri Malaysia menari mengikut rentak kuasa asing, tidak boleh diterima sama sekali.

Jika terbukti subahat dengan negara asing ini wujud maka ia merupakan skandal politik yang besar. Ia mengancam teras kedaulatan dan nilai demokrasi Malaysia. Rakyat Malaysia layak mendapat pemimpin yang komited terhadap kebajikan negara mereka, bukan mereka yang terlibat dalam tarian berbahaya dengan kekuatan asing. Waktunya untuk pertanggungjawaban dan ketelusan adalah sekarang.

AHMAD ABDULLAH 
Penganalisa politik Malaysia – HARAKAHDAILY 28/12/2023 

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS.

- Advertisement -
- Advertisement -