Jambatan Palekbang-Kota Bharu dijangka siap Jun 2026

Dato’ Mumtaz Md Nawi
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Projek Jambatan Palekbang-Kota Bharu telah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMKe-11) RP4 (2020) di bawah Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) dengan kos yang diluluskan sebanyak RM352 juta.

- Advertisement -

Menteri Ekonomi berkata, pembinaan jambatan itu akan menyuraikan trafik di jalan-jalan utama di dalam bandar Kota Bharu dengan lebih efisen serta mengurangkan trafik sedia ada di Jambatan Sultan Yahya Petra.

Menruutnya, jambatan itu juga menghubungkan sempadan Thailand-Malaysia dengan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

“Pembangunan Jambatan Palekbang akan bertindak sebagai pemangkin kepada pembangunan baru di kawasan jajajahan Tumpat dan Kota Bharu,” ujarnya dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Tumpat, Dato’ Mumtaz Md Nawi di Dewan Rakyat, hari ini.

Mumtaz dalm soalannya meminta Menteri Ekonomi menyatakan status terkini perolehan dan tarikh permulaan pembinaan Jambatan Palekbang-Kota Bharu yang telah diluluskan dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) akan dimulakan memandangkan kini ia telah melebihi suku kedua 2023 dan ia merupakan satu projek yang akan memberi impak besar kepada negeri Kelantan.

Beliau juga ingin tahu berapa kos tambahan yang terpaksa ditanggung akibat kelewatan itu.

Menteri itu menjelaskan, proses tender semula untuk pelantikan kontraktor bagi pembinaan jambatan itu telah dilaksanakan pada April 2023.

“Perubahan kos bagi projek ini akan dimuktamadkan setelah proses pelantikan kontraktor selesai.

“Pembinaan dijangka bermula pada November 2023 dengan tempoh siap adalah pada Jun 2026,” tambahnya. – HARAKAHDAILY 6/11/2023

- Advertisement -