Ramasamy diperintah bayar lebih RM1 juta kepada Zakir Naik

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini hari ini memerintahkan bekas Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P. Ramasamy membayar ganti rugi lebih RM1 juta kerana memfitnah pendakwah bebas Dr Zakir Naik.

- Advertisement -

Ini susulan keputusan Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz yang membenarkan saman yang difailkan oleh Zakir.

Hakim juga memerintahkan defendan (Ramasamy) membayar ganti rugi itu kepada plaintif (Zakir) dalam tempoh 30 hari mulai hari ini.

Saman itu difailkan pada Oktober dan Disember 2019.

Ramasamy hadir di mahkamah manakala Zakir menyertai prosiding secara dalam talian kerana berada di Nigeria untuk ceramah.

Dalam penghakimannya, hakim Hayatul Akmal berkata Zakir telah berjaya menunjukkan beban terhadap fitnah manakala keterangan Ramasamy pada dasarnya tidak boleh dipertahankan untuk menafikan kedua-dua saman terhadapnya.

“Saya mengambil keterangan Ramasamy dalam pembelaannya dengan penuh berhati-hati. Saya tidak diyakinkan dengan hujahnya. Saya berpendapat keterangan Ramasamy pada dasarnya tidak boleh dipertahankan untuk menafikan kedua-dua saman terhadapnya.

“Dalam pertimbangan saya, Dr Zakir telah memenuhi tiga elemen penting dalam tort fitnah. Melihat kepada latar belakang dan fakta lengkap kes ini, sikap Ramasamy dalam konteks di mana ia dikeluarkan, lima kenyataan sudah pasti memfitnah bahawa telah digerakkan oleh niat jahat dan kemarahan di pihak Ramasamy terhadap Dr Zakir.

“Kenyataan-kenyataan yang dipertikaikan itu adalah serangan peribadi yang merendah-rendahkan dan mengejek Dr Zakir di mata masyarakat umum,” katanya.

Ganti rugi itu termasuk RM1 juta bagi ganti rugi am, RM100,000 untuk pampasan, RM100,000 untuk ganti rugi teruk, dan RM250,000 untuk ganti rugi teladan.

Hakim memerintahkan Ramasamy membayar kos RM70,000 kepada Zakir.

Pada akhir prosiding hari ini, hakim turut memerintahkan Ramasamy membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Zakir tetapi peguam Razlan Hadri Zulkifli memberitahu mahkamah bahawa mereka akan memfailkan permohonan untuk menangguhkan keperluan defendan memohon maaf kepada Zakir, sementara menunggu rayuan mereka di Mahkamah Rayuan.

Zakir memfailkan saman pertama terhadap Ramasamy berhubung empat kenyataan berunsur fitnah yang dikeluarkan oleh ahli politik itu pada 10 April 2016, 1 Okt 2017, 11 Ogos 2019 dan 20 Ogos 2019.

Berhubung kenyataan pertama yang dikatakan berunsur fitnah yang dibuat pada 10 April 2016, Ramasamy didakwa memfitnah Zakir melalui catatan Facebook defendan.

Kenyataan kedua yang dikatakan berunsur fitnah dikeluarkan pada 1 Okt 2017, menerusi artikel “Is Malaysia harbouring alleged fugitive Zakir Naik?”, diterbitkan oleh portal berita dalam talian Free Malaysia Today (FMT).

Kenyataan ketiga yang didakwa berunsur fitnah dibuat pada 11 Ogos 2019 menerusi artikel yang turut disiar oleh FMT.

Ramasamy juga didakwa memfitnah plaintif melalui temu bual video yang diberikan oleh defendan kepada platform media yang berpangkalan di India, India Today pada 20 Ogos 2019.

Dr Zakir juga memfailkan saman kedua berhubung artikel yang plaintif dakwa Ramasamy telah memfitnahnya melalui komennya yang disiarkan dalam The Malaysian Insight pada 8 Nov, 2019. – BERNAMA

- Advertisement -