GAMIS desak pemimpin DAP mohon maaf

Wan Muhammad Arif Wan Bazli Fariz
- Advertisement -

KOTA BHARU: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) menyelar dakwaan Naib Pengerusi DAP Nga Kor Ming kononnya pelajar sekolah yang memakai kostum ala-ala Hamas dianggap menyerupai ekstrimis dan pengganas.

- Advertisement -

Presiden GAMIS Wan Muhammad Arif Wan Bazli Fariz berkata, apa sebenarnya yang ingin disampaikan pemimpin terbabit.

“Adakah DAP menunjukkan belang apabila membawa naratif Islamofobia dengan menakut-nakutkan dan memburukkan imej pejuang HAMAS yang beragama Islam.

“GAMIS melihat DAP umpama cacing kepanasan apabila Ngeh Khoo Ham ketika mencelah pada sidang Parlimen baru-baru ini meluahkan bimbang program itu menanam benih kebencian di sanubari anak-anak kita,” katanya pada kenyataan.

Kenyataan Kor Ming dimuatkan di halaman media sosial X (dahulu dikenali Twitter).

Baru-baru ini Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek dilapor berkata, Minggu Solidariti Palestin diadakan bermula 29 Oktober hingga 3 November ini.

Minggu Solidariti Palestin bertujuan mendidik murid-murid dengan nilai kemanusiaan, merangkumi hak asasi manusia, keamanan, keharmonian dan kedamaian sejagat.

Wan Muhammad Arif juga berkata, GAMIS menyokong pelaksanaan minggu solidariti Palestin di sekolah bagi membolehkan kefahaman tentang kemanusiaan dan keadilan dapat diterapkan pada peringkat awal.

Malah katanya program seumpama itu mampu memupuk nilai kecintaan dan pengorbanan kepada watan.

“GAMIS meletakkan harapan tinggi kepada rakyat Malaysia supaya tidak pendek akal mengikuti naratif jahat Barat dan golongan yang menyokong agenda mereka dalam menengelamkan kebenaran dan memburukkan imej Hamas.

“Galilah sejarah, mereka sebuah kerajaan yang sah. Hamas sentiasa berusaha membebaskan Palestin daripada cengkaman Zionis. Analoginya, andai rumah kita diambil orang, relakah untuk kita biarkan,” katanya.

Sehubungan itu GAMIS menggesa pemimpin DAP memohon maaf secara terbuka serta penarikan semula kenyataan yang dikeluarkan.

Kata beliau letakkanlah kebenaran pada tempatnya. Nasihat GAMIS, janganlah retorik memperjuangkan Palestin andai pejuang HAMAS disamakan dengan pengganas dan ekstrimis,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 30/10/2023

- Advertisement -