Diarah pindah: penduduk protes, gegar Pulau Rempang

Penduduk Pulau Rempang, di Riau, Indonesia dalam demonstrasi selepas diarahkan berpindah ke kawasan pendalaman yang terletak 60 kilometer daripada penempatan mereka sekarang ini. (FOTO: Benar News Indonesia)
- Advertisement -

REMPANG, Indonesia: Demonstrasi besar-besaran telah menggegarkan wilayah Riau di Indonesia ketika penduduk Pulau Rempang membantah rancangan kerajaan untuk mengusir beribu-ribu orang bagi memberi laluan kepada kilang kaca milik China bernilai berbilion dolar dan pembangunan ‘Eco-City’ di situ.

Pertikaian mengenai pengusiran penduduk  semakin hangat selama berbulan-bulan, selepas kerajaan mengumumkan bahawa 7,500 penduduk Rempang perlu berpindah ke pedalaman, kira-kira 60 kilometer (37 batu) dari kediaman mereka kini di  pantai mereka, lapor Al Jazeera.

Ramai dari kalangan mereka yang menyara hidup hasil rezeki daripada khazanah laut, dengan menjual ikan, ketam, udang dan makanan laut lain.

Namun, dengan penduduk kini diberitahu bahawa mereka mempunyai masa sehingga akhir bulan ini untuk berpindah, protes dalam kalangan mereka telah meningkat.

- Advertisement -

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, penunjuk perasaan telah berdepan dengan polis dan tentera di beberapa lokasi di Riau, termasuk Rempang dan Batam, bandar terbesar di rangkaian pulau itu, yang terletak hanya di selatan Singapura.

Polis yang telah mengerahkan meriam air dan gas pemedih mata, telah dituduh menggunakan kekerasan yang berlebihan, yang menyaksikan berpuluh-puluh orang ramai yang menyertai protes itu  telah ditangkap.

Minggu lalu, rakaman muncul di media sosial menunjukkan polis menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai di salah satu protes Rempang. 

Demonstrasi itu berhampiran dua sekolah tempatan, dan video menunjukkan orang ramai, termasuk kanak-kanak berpakaian seragam, berlari mencari perlindungan.

Penduduk di Pulan Rempang selama ini meraih rezeki daripada laut, yang sudah lama menjadi kawasan penempatan mereka. (FOTO: Cilacap Update Pikiran Rakyat)

Pemangkin protes adalah rancangan untuk membina kilang kaca China untuk memenuhi permintaan dunia yang semakin meningkat untuk panel solar.

Loji itu telah dijadikan sebagai pusat hab ekonomi yang digelar Rempang Eco-City – projek bersama antara Pihak Berkuasa Zon Bebas Indonesia Batam (BP Batam) dan syarikat tempatan, PT Makmur Elok Graha (MEG), yang bekerjasama dalam perkongsian. dengan Xinyi Glass China, pembuat kaca dan panel solar terbesar di dunia.

Xinyi telah menjanjikan kira-kira AS$11.6 bilion kepada kilang pembuatan kaca dan panel solar, yang diunjurkan menjadi yang kedua terbesar seumpamanya di dunia.

Menteri Pelaburan Indonesia, Bahlil Lahadalia telah memperjuangkan projek itu, berkata ia akan mewujudkan kira-kira 35,000 pekerjaan dan menarik kira-kira $26.6 bilion pelaburan menjelang 2080.

Walaupun rancangan untuk membangunkan Rempang telah diusahakan selama hampir 20 tahun, penduduk tempatan memberitahu Al Jazeera bahawa mereka hanya dimaklumkan pada awal September tahun ini bahawa mereka perlu berpindah dari kampung mereka sebelum akhir bulan.

Masyarakat Melayu dalam protes di Pulau Rempang. (FOTO: DetikSumut)

Pengumuman itu mengejutkan ramai penduduk dan mencetuskan gelombang bantahan baharu, termasuk perhimpunan minggu lalu di Rempang.

Selepas video itu menjadi tular, pihak berkuasa tempatan berkata mereka tidak melepaskan tembakan terus ke arah sekolah menengah atau sekolah rendah berhampiran, tetapi gas pemedih mata telah dibawa oleh angin.

Pada Isnin (11 Sept) lalu, penduduk Rempang dan ahli kumpulan Orang Asli Melayu dari seluruh Indonesia bertempur dengan pihak berkuasa di Batam ketika mereka membantah projek di luar bangunan BP Batam.

Kira-kira 43 orang telah ditangkap ketika polis sekali lagi melepaskan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan.

Salah seorang penceramah utama pada demonstrasi itu, Raja Zainudin, ketua Kebudayaan Melayu Kepulauan Riau berkata, kumpulan Orang Asli Melayu menyertai tunjuk perasaan itu kerana mereka telah berada di wilayah itu selama berabad-abad, mencari rezeki dari darat dan laut sekitar. .

“Mereka yang ingin membangunkan pulau itu perlu memahami sejarahnya. Ketahui tentang sejarah, pelajari tentang budaya, dan pelajari tentang cara hidup masyarakat setempat,” tegasnya. – HARAKAHDAILY 15/9/2023

- Advertisement -