Iceland teruskan pemburuan ikan paus sirip

- Advertisement -

OSLO: Kerajaan Iceland akan meneruskan pemburuan ikan paus sirip selepas dihentikan selama dua bulan, tetapi dengan garis panduan baharu, iaitu ikan itu perlu dibunuh dengan cepat untuk mengurangkan penderitaan.

Iceland meneruskan pemburuan paus sirip yang boleh mencapai panjang lebih 20 meter pada tahun 2006 selepas tidak dilakukan selama 20 tahun.

- Advertisement -

Suruhanjaya Penangkapan Ikan Paus Antarabangsa – sebuah badan global yang mengawasi pemuliharaan ikan paus – mengenakan moratorium pada 1986 selepas beberapa spesies ikan itu hampir pupus. Walaupun beberapa spesies masih terancam atau di ambang kepupusan, Iceland, bersama Norway dan Jepun, meneruskan penangkapan ikan paus komersial.

Reykjavík menggantung penangkapan ikan paus komersil pada Jun lalu selepas laporan yang ditauliahkan kerajaan menyatakan bahawa ikan paus mengambil masa terlalu lama untuk mati selepas diikat, kadang-kadang hingga berjam-jam, melanggar undang-undang negara itu mengenai kebajikan haiwan.

Pemburuan akan disambung semula selepas kumpulan kerja kerajaan membuat kesimpulan untuk menambah baik kaedah memburu.

“Peraturan akan dikeluarkan yang merangkumi keperluan terperinci dan lebih ketat untuk peralatan memburu dan kaedah memburu, serta peningkatan pengawasan,” kata Kementerian Makanan, Pertanian dan Perikanan dalam satu kenyataan.

Televisyen Iceland melaporkan bahawa pemburu ikan paus akan dikehendaki mengikuti kursus biologi ikan paus, persepsi kesakitan dan tekanan.

Mereka juga akan dibekalkan dengan arahan terperinci mengenai cara menembak paus untuk memastikan ikan mati dengan cepat. – REUTERS

- Advertisement -