Perlis laksana tanggungjawab terhadap alam sekitar

- Advertisement -

KANGAR: Kerajaan dapat mengelakkan sejumlah 1,700 tan gas rumah hijau untuk tempoh 25 tahun melalui projek pemasangan solar di pejabat Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Perlis.

- Advertisement -

Ketua Pegawai Eksekutif MESTRON, Por Teong Eng berkata, kerajaan Perlis melaksanakan tanggungjawab terhadap alam sekitar.

Lagi pun katanya projek tersebut tidak melibatkan kos pemasangan yang tinggi, sebaliknya ia lebih mudah dan cepat dilaksanakan.

“Pemasangan panel solar dijangka siap pada Oktober hadapan. JPS Perlis dijangka dapat menikmati penjimatan bil elektrik hampir RM0.6 juta dalam tempoh 20 tahun kontrak perjanjian.

“Dan menikmati penjimatan terkumpul sebanyak RM1.12 juta dalam tempoh 25 tahun. Kita komited membantu kerajaan mengurangkan intensiti pelepasan karbon,” katanya pada majlis menandatangani perjanjian Supply Agreement for Renewable Energy (SARE) dengan kerajaan negeri dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) semalam. (Foto atas)

Program itu dirasmikan Menteri Besar Mohd Shukri Ramli. Turut hadir Pengarah JPS negeri, Ir. Mahidi Mahamood. Program terbabit diadakan di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN).

Teong Eng juga berkata, projek permulaan itu berkapasiti 72 kilowatt puncak (kWp) dibina di atas bumbung pejabat pentadbiran JPS Perlis.

Menurutunya juga MESTRON menawarkan pemasangan solar sebagai tempat letak kereta berbumbung selain di atas bumbung pejabat.

“Selaku peneraju pengeluar tiang keluli dan kontraktor solar yang berdaftar dengan SEDA Malaysia, MESTRON bekerjasama dengan TNBX Sdn Bhd menawarkan solusi tanpa kos perbelanjaan modal melalui SARE kepada pengguna,” katanya. – HARAKAHDAILY 6/7/2023

- Advertisement -