Britain kekang akses kanak-kanak kepada vape

- Advertisement -

LONDON: Kerajaan Britain akan menutup kelemahan yang membolehkan peruncit memberikan sampel vape percuma kepada kanak-kanak dalam usaha menyekat akses terhadap e-rokok, yang reka bentuk berwarna-warni dan perisa buah-buahan menjadikannya menonjol di rak kedai runcit rak.

- Advertisement -

“Saya amat bimbang berhubung peningkatan mendadak vape kanak-kanak dan terkejut dengan laporan vape terlarang yang mengandungi plumbum kini di tangan kanak-kanak sekolah,” kata Perdana Menteri, Rishi Sunak dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Kesihatan.

“Pemasaran dan penjualan vape secara haram kepada kanak-kanak tidak boleh diterima sama sekali.”

Kenyataan itu memetik tinjauan 2023 oleh badan amal kesihatan awam, Tindakan Terhadap Merokok dan Kesihatan (ASH) membabitkan kanak-kanak berumur 11 hingga17 tahun yang mendapati 2 daripada 5 orang muda berkata mereka menghisap vape hanya untuk mencuba, manakala 1 daripada 5 berkata mereka melakukan kerana tekanan rakan sebaya.

Isu ini bukan hanya berlaku di Britain yang menjual vape kepada mereka yang berumur di bawah 18 tahun adalah haram.

Tinjauan juga menganggarkan kira-kira 2.55 juta pelajar sekolah menengah dan menengah Amerika Syarikat menggunakan e-rokok pada awal tahun 2022, kata pegawai kesihatan yang menyifatkan keadaan itu di peringkat membimbangkan.

“Kita harus terus menggalakkan perokok bertukar kepada vape sebagai risiko yang lebih rendah, sambil menghalang pemasaran dan penjualan vape kepada kanak-kanak,” kata Ketua Pegawai Perubatan England, Profesor Chris Whitty dalam kenyataan itu.

Kerajaan pula berkata akan mengkaji semula peraturan mengenakan denda kepada kedai yang menjual vape kepada pelanggan bawah 18 tahun bagi membolehkan pihak berkuasa tempatan mengenakan denda dengan lebih mudah. – REUTERS

- Advertisement -