Everton makin hampir tersingkir dari Liga Perdana

Aksi pemain Leicester, Luke Thomas (kanan) dan Everton, Alex Iwobi
- Advertisement -

Leicester City dan Everton yang bergelut untuk kekal di Liga Perdana Inggeris seri 2-2 dalam pertarungan sengit pasukan bawahan di Stadium King Power, semalam.

Gol pertama Dominic Calvert-Lewin sejak Oktober lalu, sepakan penalti pada minit ke-15, meletakkan Everton di depan tetapi Leicester menyamakan kedudukan tujuh minit kemudian apabila Caglar Soyuncu merembat masuk.

- Advertisement -

Penyudah klinikal Jamie Vardy memberikan Leicester pendahuluan pada minit ke-33 dan pada penghujung separuh masa, Everton terlepas dua peluang terbuka untuk menjaringkan gol. Usaha perancang Leicester, James Maddison pula diselamatkan oleh Jordan Pickford.

Alex Iwobi menyamakan kedudukan untuk Everton dengan sepakan lambung pada minit ke-54. Kedua-dua pasukan berusaha keras untuk mencari kemenangan mutlak yang akan memberikan harapan kepada mereka untuk kekal dalam liga.

Namun, kedua-dua pasukan terpaksa berpuas hati dengan satu mata yang membolehkan Leicester keluar dari zon penyingkiran dengan 30 mata daripada 34 perlawanan.

Everton yang tidak terkeluar dari liga utama selama 69 tahun, kelihatan semakin berkemungkinan untuk tersingkir, kekal di tangga kedua dari bawah dengan 29 mata daripada 34 perlawanan. – REUTERS

- Advertisement -