Penduduk Sungai Rambai merana gara-gara banjir `buatan’

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu bertindak segera demi keselamatan dan kesejahteraan penduduk akibat masalah banjir yang semakin kerap berlaku di Sungai Rambai.

Tuan Guru Zulkifli Ismail (PN-Jasin) berkata, banjir bukan disebabkan bencana alam tetapi berpunca daripada projek tanpa kajian menyeluruh serta tidak mengambil kira kesan luar jangka yang membawa keburukan kepada penduduk.

- Advertisement -

“Pertama, tindakan menutup mati sepenuhnya Kuala Sungai Semujuk yang menjadi laluan keluar air ke laut secara semula jadi.

“Kegagalan saliran-saliran gantian yang berada berhampiran kawasan penduduk untuk menampung air ketika hujan lebat menyebabkan air melimpah dan menenggelamkan rumah-rumah penduduk kampung.

“Saya sendiri merasa hairan, bagaimanakah boleh sebuah projek yang membawa kesan buruk kepada alam sekitar serta merosakkan pergerakan air semula jadi, diluluskan?” katanya ketika perbahasan Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat, hari ini.

Justeru itu, beliau berkata, kerajaan tidak boleh lepas tangan dan mengabaikan aduan rakyat yang menderita apabila ternyata saliran air gantian tidak dapat melindungi rakyat daripada banjir yang berpunca dari penutupan Kuala Sungai Semujuk. – HARAKAHDAILY 7/3/2023

- Advertisement -