Pencemaran bau: Air Selangor henti tugas sementara empat LRA

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) memaklumkan empat Loji Rawatan Air (LRA) dihenti tugas sementara tengah hari ini berikutan proses pemulihan bekalan air susulan insiden pencemaran bau di muka sauk LRA Rantau Panjang.

- Advertisement -

Ketua Komunikasi Korporat Air Selangor Elina Baseri berkata loji terlibat ialah LRA Rantau Panjang, Loji Rawatan Air Fasa 1 Sungai Selangor (SSP1 LPA), Loji Rawatan Air Fasa 2 Sungai Selangor (SSP2 LPA) dan Sungai Loji Rawatan Air Fasa 3 Selangor (SSP3 WTP).

“Setakat 12 tengah hari, pemulihan bekalan air di kawasan terjejas telah mencapai 52 peratus,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut beliau peratusan pemulihan bekalan air di wilayah terjejas seperti Petaling mencapai tahap 52 peratus, Gombak (99 peratus), Hulu Selangor (100 peratus), Klang (empat peratus), Shah Alam (18 peratus), Kuala Langat ( sifar peratus) dan Kuala Selangor (36 peratus).

“Tempoh pemulihan bekalan air di kawasan terjejas adalah berbeza bergantung kepada lokasi dan jarak premis pengguna. Pengguna juga boleh mendapatkan senarai kawasan terjejas daripada https://hentitugas.airselangor.com/ serta aplikasi Air Selangor,” katanya.

Sementara itu, Elina menasihatkan pengguna yang telah dan akan mendapatkan bekalan air supaya membiarkan air dari pili mengalir sehingga jernih sebelum digunakan.

“Air Selangor juga berharap agar pengguna yang mendapat bekalan air akan menggunakan air secara berhemah bagi memastikan proses pemulihan bekalan air di kawasan terjejas berjalan lancar seperti yang dijadualkan,” katanya.

Beliau berkata pengguna juga boleh merujuk semua saluran rasmi seperti aplikasi mudah alih Air Selangor, Facebook, Instagram dan Twitter atau menghubungi Pusat Panggilan Air Selangor di 15300.

“Sebarang pertanyaan dan aduan boleh diajukan ke Pusat Bantuan melalui www.airselangor.com dan aplikasi Air Selangor,” katanya. – BERNAMA

- Advertisement -