Muslimat gerak sumbangan barang dan sukarelawan cuci

- Advertisement -

PAYA BESAR: Muslimat PAS Kawasan Paya Besar bersama Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Panching telah mengadakan lawatan kepada mangsa banjir di Kampung Bukit Rangin dan Taman Bukit Rangin Perdana, di sini pagi kelmarin.

- Advertisement -

Lawatan ini bertujuan menyampaikan sumbangan berupa dapur gas, alas tidur, selimut, lampin pakai buang bayi dan dewasa, serta keperluan peribadi wanita dan lain-lain yang diberikan mengikut keperluan dan permintaan mangsa banjir.

Turut hadir ialah ADUN Panching, Ustaz Mohd Tarmizi Yahaya bersama isteri Rosmawati Bohari serta Timbalan Ketua Muslimat PAS Paya Besar, Nursuryati Razali dan Pengerusi Lajnah Kebajikan Muslimat PAS Paya Besar, Sabariah Muda.

Kelihatan rata-rata mangsa banjir yang telah pulang ke rumah mereka setelah empat hingga enam hari meninggalkan kediaman, begitu giat bersama ahli keluarga melakukan kerja membersih dan mengemas .

“Melihat kepada suasana hari ini, kami sangat simpati. Walau sumbangan yang kami berikan ini tidak banyak, tapi sebagai tanda simpati kami kepada penduduk-penduduk di kawasan ini.

“Semoga Allah gantikan dengan yang lebih baik, insya-Allah. Harapan kami, semoga penduduk ini bersabar dan tabah dengan ujian daripada Allah SWT,” kata Nursuryati Razali.

Salah seorang penduduk, Nazean Nasir, 42, yang pertama kali merasai pengalaman banjir sejak lima tahun tinggal di Taman Bukit Rangin Perdana merasa bersyukur dengan bantuan diberikan Muslimat PAS.

Latifah Abd Wahab, 40, pula menghargai bantuan PAS Batu Buruk, Terengganu dan Jabatan Amal yang memberi pertolongan membersih rumah pada awal mereka pulang dari Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

Muslimat Muda PAS Paya Besar dalam pada itu turut menggerakkan sukarelawan anggotanya memulakan operasi pembersihan atau Op Cuci di Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Pandan, di sini semalam.

Op Cuci ini kesinambungan dari kerja-kerja pembersihan oleh para sukarelawan sebelumnya dengan kali ini berfokus kepada mencuci pinggan mangkuk serta peralatan rumah bersaiz kecil yang terendam akibat banjir.

Turut hadir membantu ialah Naib Ketua Muslimat PAS Paya Besar, Norsiah Shuib dan Ketua Nusaibah Paya Besar merangkap Ketua Operasi Op Cuci, Zuhaidah Shahadan.

Menurut Zuhaidah, program ini akan diteruskan beberapa hari ke depan, dengan mengambil kira jumlah tenaga sukarelawan yang berkelapangan untuk turun membantu, selagi ada permintaan dari mangsa banjir.

“Program sebegini sedikit sebanyak dapat meringankan beban penduduk setempat pasca banjir dan selain itu, program sebegini dapat juga memupuk rasa empati terhadap mangsa-mangsa banjir,” katanya.

Salah seorang sukarelawan, Husna Roslan yang ditemubual menceritakan pengalaman beliau dalam melakukan kerja-kerja membersihkan barangan akibat banjir ini bukanlah satu kerja yang mudah.

“Bukan mudah untuk mencuci barang yang terkena banjir. Dari mencari yang bersepah dalam rumah, buang lumpur, sabun, bilas dan keringkan. Dan biasanya apabila dah kering, kesan lumpur masih ada, kena lap pula, kadang tu kena basuh semula,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 28/12/2021

- Advertisement -