Skuad Musa’adah Keluarga Malaysia bantu mangsa banjir

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah menggerakkan Skuad Musa’adah Keluarga Malaysia Agensi Agama di bawah Jabatan Perdana Menteri berikutan bencana banjir yang melanda di beberapa buah negeri.

Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) JAKIM, Hakimah Mohd Yusoff berkata, skuad yang telah dilancarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Idris Ahmad, itu disertai oleh 14 agensi agama di bawah seliaan menteri tersebut.

Menurutnya, skuad akan turun padang pada setiap hari ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS) khususnya di Lembah Klang bagi menghulurkan bantuan.

- Advertisement -

Kata beliau, antara bantuan yang disampaikan seperti makanan bermasak, makanan segera, keperluan asas peribadi, kit ibadah dan lain-lain.

Tambahnya, skuad juga telah diarahkan untuk membuat persiapan pasca banjir bagi membantu pembersihan di kawasan banjir khususnya melibatkan kemudahan awam seperti masjid, surau dan dewan orang ramai.

“Penglibatan NGO di bawah seliaan agensi-agensi agama telah digerakkan bagi menjayakan misi tersebut,” ujarnya dalam kenyataan, hari ini.

Sehubungan itu, katanya semua pihak adalah dialu-alukan untuk turut sama menyumbang khususnya wang tunai untuk digunakan bagi tujuan membantu kumpulan sasar.

Sumbangan bolehlah disalurkan melalui Tabung Musaadah Covid-19 JAKIM-YWM no. akaun 8602218186 di CIMB Islamic Bank Berhad. – HARAKAHDAILY 21/12/2021

- Advertisement -