Perak usaha cukupkan keperluan bekalan beras negeri

- Advertisement -

IPOH: Kerajaan Negeri Perak sedang berusaha untuk meningkatkan pengeluaran hasil padi kepada lapan tan sehektar di mana bekalan beras untuk keperluan tempatan masih kurang sekitar 10 peratus.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Perladangan, Pertanian dan Industri Makanan, Razman Zakaria berkata, untuk itu beberapa daerah luar jelapang padi akan dijadikan atau dimasukkan sebagai kawasan jelapang padi.

Maklum beliau, pada ketika ini Perak mempunyai kawasan jelapang padi di Kerian, manakala di Seberang Perak berada di bawah seliaan Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu (IADA), selain Daerah Perak Tengah.

Perkara tersebut antara yang dijawab beliau kepada soalan Datuk Samsudin Abu Hassan (BN–Air Kuning) pada Persidangan Dewan Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini minggu lalu.

“Daerah Perak Tengah merupakan salah satu pengeluar utama padi di negeri Perak yang meliputi kawasan luar jelapang di Mukim Belanja, Mukim Layang-Layang, Mukim Bota, Mukim Lambor Kanan, Mukim Lambor Kiri dan kawasan jelapang padi Seberang Perak. 

“Anggaran keseluruhan kawasan padi Daerah Perak Tengah adalah seluas 15,392.80 hektar dan cadangan pengezonan sebagai Zon Jelapang Padi dilaksanakan melalui pengubahan Rancangan Tempatan.

“Sepertimana peruntukan di bawah seksyen 16(2), Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172). Zon Jelapang Padi Daerah Perak Tengah akan dikawalselia oleh pihak IADA Seberang Perak.

“Rancangan Struktur Negeri Perak 2040 telah mengenalpasti sektor agromakanan merupakan sektor utama dan strategik bagi negeri Perak. 

“Oleh itu, zon agromakanan strategik yang melibatkan Zon Tanaman Makanan Utama Kekal bagi kawasan jelapang padi hendaklah dikekalkan,” beritahu beliau terhadap usaha untuk mengekalkan sumber makanan utama tersebut.

Malah maklumnya, bekalan makanan yang dihasilkan di negeri ini adalah mencukupi untuk keperluan rakyat negeri ini, bahkan terdapat lebihan seperti hasil ternakan dan akuakultur.

Menurutnya, bagi membantu meningkatkan lagi pengeluaran makanan, beberapa agensi seperti Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak telah mengambil langkah untuk mengusahakan tanah-tanah terbiar. – HARAKAHDAILY 13/12/2021

- Advertisement -