Rentas negeri: Polis dibenar buat pemeriksaan secara rawak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dibenarkan untuk membuat pemeriksaan secara rawak terhadap mana-mana individu di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

- Advertisement -

Perdana Menteri, Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob, berkata kebenaran merentas negeri tidak bermakna pihak berkuasa akan bersikap lepas tangan.

Katanya, walaupun tiada lagi Sekatan Jalan Raya (SJR) untuk mengawal pergerakan rentas negeri, tetapi SJR untuk jenayah dan keselamatan masih diteruskan.

“Pemeriksaan secara rawak akan tetap dilaksanakan oleh pihak berkuasa. dan kebenaran pergerakan rentas negeri ini tidak terpakai ke atas kawasan yang diisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD),” katanya dalam satu sidang media, hari ini.

Sementara itu, Ismail Sabri menasihatkan rakyat Malaysia yang berhasrat untuk merentas negeri untuk melakukan ujian Covid-19 kendiri sebelum memulakan perjalanan.

Katanya, bagi mereka yang bergejala seperti demam, batuk, selsema dan sesak nafas, dinasihatkan untuk menangguhkan terlebih dahulu perjalanan.

“Jika didapati positif, kuarantin diri atau hubungi Pusat Penilaian COVID-19 (CAC) yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan segera,” katanya lagi. – HARAKAHDAILY 10/11/2021

- Advertisement -