KDA, TFC kecundang, masih terus buru tiket Piala AFC

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pemburuan tiket untuk ke Piala AFC 2022 di antara Kedah Darul Aman (KDA) FC dan Terengganu FC (TFC) masih berlarutan, apabila kedua-dua pasukan itu tewas dalam aksi Liga Super, malam tadi.

KDA yang memiliki kelebihan satu perlawanan, mempunyai peluang cerah untuk mengesahkan slot ke saingan peringat benua itu selaku naib juara Liga Super, namun dikejutkan dengan kekalahan 2-1 kepada Kuala Lumpur (KL) City FC.

- Advertisement -

Pada aksi di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras itu, skuad ‘The City Boys’ membuka jaringan menerusi sepakan penalti pemain import dari Colombia Romel Morales pada minit keenam, sebelum bekas penyerang kebangsaan Mohd Safee Sali menggandakan jaringan pada minit ke-26.

Skuad Lang Merah berjaya merapatkan jurang menerusi penyerang import dari Ivory Coast Tchetche Kipre pada minit ke-34, namun pasukan itu tidak mampu mencalar rekod tanpa kalah skuad kendalian Bojan Hodak dalam 11 aksi di gelanggang sendiri.

TFC pula gagal menggunakan peluang beraksi di laman sendiri untuk mengatasi KDA, apabila tewas tipis 1-0 kepada juara lapan kali berturut-turut Johor Darul Ta’zim (JDT) di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin.

Pemain pertahanan dari Australia Shane Lowry, yang mempunyai pengalaman beraksi bersama Aston Villa, membuka akaun jaringannya di Liga Super apabila menjaringkan gol tunggal perlawanan pada masa kecederaan kecederaan babak pertama (45+2).

Juara Liga Super akan diberikan slot automatik ke saingan Liga Juara-juara AFC 2022, manakala naib juara Liga Super dan juara Piala Malaysia akan mendapat peluang beraksi di Piala AFC 2022.

Sementara itu, UiTM pula sah tersingkir ke saingan Liga Premier pada musim depan apabila kalah tipis 1-0 kepada Petaling Jaya (PJ) City FC di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Tandukan Mohd Khyril Muhymeen Zambri pada minit ke-39, akhirnya menamatkan badi kekalahan skuad ‘Phoenix’ yang sebelum ini tewas dalam enam aksi berturut-turut.

Keputusan hari ini menyaksikan JDT gah di persada dengan 54 mata selepas 21 perlawanan, diikuti KDA (39 mata), TFC (37) dan Penang FC (37).

Terdahulu, dalam satu-satunya aksi Liga Premier semalam, Kuching City FC mengikat PDRM FC tanpa jaringan di Stadium Majlis Bandaraya Pasir Gudang. – BERNAMA

- Advertisement -