KPPK sokong percepat vaksinasi barisan hadapan ekonomi

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) menyambut baik keputusan Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) yang telah meluluskan sektor perladangan dan komoditi sebagai sektor ekonomi keempat yang terlibat dalam program Pusat Pemberian Vaksin Industri (PPVIN), semalam.

Menterinya, Dato’ Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, dalam menyokong usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mempercepatkan pelaksanaan vaksinasi kepada kumpulan barisan hadapan ekonomi, kelulusan yang telah diberikan oleh CITF merupakan perkhabaran malah galakan yang sangat ditunggu-tunggu oleh industri sektor itu.

- Advertisement -

Katanya, dua lokasi PPVIN dijangka akan beroperasi selewat-lewatnya akhir bulan ini untuk pelaksanaan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) yang akan memfokuskan kepada sektor perladangan sawit di Ladang Tennameram di Bestari Jaya, Selangor dan juga di Pusat Biokomposit dan Gentian (FIDEC) di Olak Lempit, Banting, Selangor.

“Nama khas untuk PICK di bawah sektor agrikomoditi dan perkayuan di Olak Lempit yang akan dilaksanakan ini ialah Program Vaksinasi Sektor Agrikomoditi atau Vaccination Programme for the Agricommodity Sector (VACOMS),” ujarnya dalam kenyataan yang dikelaurkan di sini, hari ini.

Tambahnya, KPPK juga amat menghargai penglibatan langsung pemain industri daripada Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) bersama Sime Darby Plantation Berhad (SDPB) bagi pengoperasian PPVIN di Ladang Tennameram yang mensasarkan 6,400 pekerja dan penglibatan Majlis Kayu Kayan Malaysia (MTC) bersama Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) bagi pengoperasian PPVIN di FIDEC, Olak Lempit yang mensasarkan 7,800 pekerja.

Katanya lagi, kementerian amat mengharapkan lebih banyak PPVIN sektor agrikomoditi akan dapat dibuka oleh pihak industri serta persatuan bagi membantu kerajaan menjayakan PICK dalam tempoh yang telah disasarkan bagi mencapai imuniti kelompok untuk menjayakan matlamat Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN).

“Walau bagaimanapun, pembukaan PPVIN yang seterusnya adalah tertakluk kepada pertimbangan serta kelulusan CITF,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 2/7/2021

- Advertisement -