Kerajaan PN komited utama kesejahteraan rakyat

Tan Sri Muhyiddin Yassin
- Advertisement -

KOTA BHARU: Bilangan kes harian Covid-19, kadar penggunaan katil wad Unit Rawatan Rapi (ICU) dan peratusan rakyat yang lengkap menerima dua dos suntikan vaksin merupakan petunjuk bagi Pelan Pemulihan Negara (PPN).

- Advertisement -

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sehingga kini ketiga-tiga indikator tersebut masih belum mencapai sasarannya untuk beralih dari fasa pertama kepada fasa kedua dengan kes harian melebihi 4,000 sehari.

Katanya, bilangan kes harian di bawah paras 12 kes bagi setiap 100,000 penduduk di sembilan negeri dan hampir semua negeri sehingga kini lebih 10 peratus penduduknya sudah menerima satu dos suntikan vaksin.

“Walaupun secara keseluruhan nilai ini belum tercapai, pelaksanaan PPN fasa pertama menunjukkan beberapa perkembangan positif, malah kapasiti Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) perlu dipertingkatkan.

“Langkah ini, lebih ramai rakyat divaksin segera, sementara agenda prihatin, keselamatan rakyat diutamakan serta sektor perniagaan perlu terus disokong,” katanya pada pengumuman pakej terbaru kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini.

Meskipun ruang fiskal yang sangat terhad, kerajaan PN terus komited untuk mengutamakan kesejahteraan rakyat dan tidak akan berkompromi dalam soal kebajikan ketika wabak Covid-19 melanda.

Pada 15 Jun yang lalu, kerajaan mengumumkan Pelan Pemulihan Negara (PPN) sebagai suatu panduan peralihan keluar daripada Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 (PKP3.0) yang dilaksanakan secara berfasa bermula awal Jun lalu.

Sejak pandemik berlaku pada 2020, kerajaan melaksanakan tujuh program bantuan dan pakej rangsangan yang berjumlah RM380 bilion dan lebih RM200 bilion sudah disalurkan kepada 20 juta rakyat dan 2.4 juta perniagaan.

Belanjawan 2021 pula bernilai RM322.5 bilion dan masih berbaki RM100 bilion untuk dibelanjakan sehingga hujung tahun ini dengan pelaksanaan Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (Pemulih).

Pemulih yang bernilai RM150 bilion merangkumi suntikan langsung fiskal kerajaan sebanyak RM10 bilion.

Pemulih bertujuan untuk memberi bantuan dan fokus kepada tiga tumpuan utama, meneruskan agenda prihatin rakyat, menyokong perniagaan dan meningkatkan vaksinasi. – HARAKAHDAILY 28/6/2021

- Advertisement -